Naturlig at luftfjæring siger når det blir kaldt?

Anbefalte innlegg

05 allroad. Byttet begge belgene framme iløpet av siste året. Legger merke til når temp slår over fra mildt vær til minusgrader over natten at den senker seg litt på ene siden fremme. Tenker dette kanskje kan være naturlig når kaldere luft tar mindre plass enn varm luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme hver eneste vinter de siste 14 årene med 2003 allroad.

Opplever at bilen vil opprettholde innstilt høyde en viss stund etter at motor er stoppet, kanskje en time eller to? Eller at akkumulatoren er "tom" for trykk? Tror ikke at kompressoren vil gå etter at tenning er avslått, men systemet "jobber" en viss tid. Deretter vil ikke luftfjæringen "jobbe" noe mere, sikkert for å ikke tappe batteriet, og derfor opplever man at bilen har seget når tempen synker.

Hvis du ikke har noe å gjøre i kveld så:

Ta en colaflaske av plast, tøm den, sett den i fryseboks i 10 min, med kork på, så ser du egentlig hvor mye temp-reduksjon på 18-20 grader spiller inn på volumet av luften i flasken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt treg å svare men ser nå at den siger litt uavhengig av om det er vær omslag. Rart den skal sige kun fremme med nye belger framme ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at belgen er helt tett til tross for at den er ny. Er vel ikke originalt du har satt på;) jeg sliter litt med min ene nye. Den lekker i oppe i overgangen, men skal stå i mange dager før den detter ned.

Jeg har en pågående reklamasjonssak på den

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt bilen i garasjen i går ettermiddag og bygde opp en referansehøydeved siden av skjermbuen. Garasjen holder 13-15 grader konstant. Den har ikke rikket seg en millimeter. Som en mistanke jeg har hatt er det minusgrader som forårsaker at den siger. Er det ventil huset som er sannsynlig problem da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger tegning av systemet Her. Bla litt ned, så forstår du sikkert hva problemet er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, så gjennom. Er det lufttørkeren du sikter til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket punkt er det du sikter til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket punkt er det du sikter til?

 

Kan jo se ut som det kan være N148/N149 som den sliter med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt denne ventil enheten til en fornuftig pris og god kvalitet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv her, så får du den forholdsvis rimelig.

Men du bør være sikker på at denne er problemet, så ikke du kaster vekk kronene.

På tegningene som det henvises til tidligere er det både tilbakeslagsventiler og annet. Disse sitter på pumpeenheten....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min siger kun på ene siden når den står over natta.. Er det denne fordelingsblokka montro ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min siger kun på ene siden når den står over natta.. Er det denne fordelingsblokka montro ?
Både foran og bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både foran og bak?

 

Ja. Høyre side, forran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kim, i tillegg til at gassblandingen "Luft" minker i volum når temperaturen synker (som mange har nevnt) så vil også de fleste tetninger ha en større lekkasjerate ved -10 enn ved +10. Derfor ville jeg gjort feilsøking inne under stabile forhold så en ikke konkluderer på feil grunnlag.

Om du nylig har hatt fest hjemme og ikke brukte opp all Helium så kan du gi Kompressoren en støyt helium og bruke en helium sniffer på de tilgjengelige punktene, men da må det ikke være trekk i rommet...

Dette er sært og dyrt utstyr men om du kjenner en innen NDT faget så er det effektivt i bruk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.