A6 2012 2.0 TDi blir sent varm (også problemer med GSM styring av Webasto)

Anbefalte innlegg

Har en A6 (4G,C7) 2.0 TDi 177hk automat, som bruker fryktelig lang tid på å bli varm. Ligger mellom 50-60 grader på måleren lenge, kryper sakte opp mot 90 når jeg ofte presser motoren i motbakker, dette er ved 7-10 grader i utetemperatur. Termostat ser ut som er ok

 

Hvis det er kaldere enn 5 grader, så blir den ikke mer enn 70 grader ofte, men ligger utrolig lenge på 50-60 grader på måleren.

 

Er Webasto kjørevarmer, som gir grei varme i klimaanlegget. Denne har også fått montert en GSM styring av forrige eier, men vil ikke starte via SMS som den skal.... Flere som har dette opplegget? Må konfigureres med riktig W-bus, men har ikke helt peiling på dette. Er av typen DANHAG som styres via anrop/SMS.

 

Flere som har problemet med at bilen blir seint varm? Ingen av mine gamle dieselbiler har vært så ille......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme med min 2013 A6 og 2013 A4 med 2.0 TDI. I A6'en synes jeg det funker helt ok pga. elektrisk varme i register, så den blåser lunk uansett. A4'en synes jeg er værre.

 

Jeg har desverre konkludert med at "det bare er sånn" og montert defa, da jeg ikke har webasto.

 

Mange mener det er pga. commonrail og lav forbrenningstemp. Jeg er ikke helt enig, for 3.0 TDI'ene er ikke sånn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er nok bare sånn da.....

Jøss er det elektrisk varmer på a6? Får i hvert fall fort grei varme i klimaanlegget.

 

Har 4-soners klimaanlegg, men vet ikke hvordan jeg kan bruke Webasto dieselvarmeren.... I MMI har jeg kun valg for å sette «suppl.heater» i «auto» eller «off».

Fant en ettermontert «boks» med antenne v/hanskerommet. Satt inn et nytt sim kort i denne, og får kontakt. Men varmeren vil ikke starte, har ingen «timer» eller noe annen måte å starte på. Noen som kan hjelpe meg? ;) kan konfigurere den med forskjellige typer «W-bus» men usikker på hvilken som er rett.

 

«Boksen» er en DANHAG v8.0 GSM

Webasto Thermo Top Evo står det på skiltet i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har elektrisk varme på min 2004 Audi A2; den spyr ut varme etter 30 sek. Langt bedre enn Touranen som har Webasto.

 

Er du sikker på at Webastoen ikke har tatt kvelden da? Lest av feilkoder?

 

Forøvrig så gir ikke tempnåla noen presis temperatur. På Touranen kan nåla stå rett opp på 90 grader, mens canbus’en viser 65 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, i hvert fall på min :) Jeg har også disse valgene under "supply heater". Så vidt jeg har forstått dreier dette seg om det elektriske elementet i registeret.

 

Jeg har lite erfaring med webasto i personbil. Mulig du kun har kjørevarmer som i utgangspunktet ikke kan styres, men som har ettermontert gsm modul? Om du kommer til ledningsnettet til webastoen finnes det kabler der som kan kortsluttes for å starte den. Det finnes også eget diagnoseutstyr for webasto med påkobling rett på webasto-enheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ja, leste ut feilkoder, men fant ingen.

Det som er rart er at «Aux heater» ikke er huket av i installation list i can gateway. Burde jo vært det selv om det evt kun var kjørevarmer?

Ingen måte å få kontakt med webastoen virker det som....Aldri vært borti sånt før. Å ja har sett i motorrommet, den er der, og har som nevnt tidligere, et skilt i motorrommet hvor det blant annet står «fuel type: diesel» og «5kw».

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har satt inn nytt sim kort, og konfigurert den, men har ikke «E-bus», har «W-bus». Prøvd med alle de forskjellige w-busen’e (3,4,5,6), får ikke startet den.

Mulig det er forhåndslagret noen kontakter på det nye sim kortet? Kanskje disse må fjernes? At det kan tulle det til....

 

Har jo konfigurert med mitt mobilnummer, og jeg får jo svar på SMS (og anrop ringer en gang, så legges det automatisk på), men den vil ikke svare på SMS når jeg skriver «on» f.eks. Får kun svar hvis jeg konfigurerer eller skriver «info» osv.

 

Tror den du linker til er en nyere modell, min heter DANHAG w-bus v8.0, husker du hvordan du konfigurerte i A4’en din? Mulig det er likt.... Var den uten parkeringsvarmer/timer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil hadde fabrikkmontert varmer med timer og fjernkontroll. Danhag boksen kobler seg til på samme kabel/kontakt som fjernkontrollmodulen. Bilen vet ikke at den har fått GSM modul, den tror det er fjernkontrollsignal som kommer når en bruker GSM.

 

Din bil har kun tilleggsvarmer (og ikke parkeringsvarmer)?

 

Er det en av disse du har da?

https://www.danhag.de/en/products/w-bus-converter/73/danhag-w-bus-converter?c=310

https://www.danhag.de/en/products/gsm-remote-control/70/app-control-w-bus

 

Kan du ta bilde av lappen på danhag boksen?

 

EDIT:

Når jeg solgte min modul så la jeg inn ny eiers mobiltlf nr i boksen slik at det fungerte for han (om det lagres i sim eller boksen vet jeg ikke, jeg brukte kontantkort i den som jeg ga med).

Når den settes opp første gang så legger en inn mobiltelefonnummer og et passord (pin kode) som trengs for å kunne gjøre endringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bilen, så vet faktisk ikke om det er parkeringsvarmer.... har i hvert fall ikke mulighet for å styre via MMI....Kan kun sette «suppl.heater» i «auto» eller «off», som sannsynligvis er elektrisk varming av luften fra klimaanlegget?

 

Har ikke fått med noe webasto-fjernkontroll, men om tidligere eier har mistet den, vet jeg ikke, kan evt høre med møller. Jeg vet i hvert fall at Webasto-varmeren er i bilen, står jo også «Thermo Top Evo» på skiltet i motorrommet.

Kjøpte kontantkort ja, og fjernet pin koden. Brukte bare default-passordet, og jeg får endret innstillinger, som bl.a. varmetid, forsinkelse osv.

 

Edit: Men vet du om noen kontakter må fjernes fra et splitter-nytt sim-kort? Er vel forhåndslagret nummer til kundeservice osv. på et nytt sim-kort, kan dette skape problemer?

AFD1AFF9-078E-4452-969E-94C486DAFCA8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bilen, så vet faktisk ikke om det er parkeringsvarmer.... har i hvert fall ikke mulighet for å styre via MMI....Kan kun sette «suppl.heater» i «auto» eller «off», som sannsynligvis er elektrisk varming av luften fra klimaanlegget?

 

Har ikke fått med noe webasto-fjernkontroll, men om tidligere eier har mistet den, vet jeg ikke, kan evt høre med møller. Jeg vet i hvert fall at Webasto-varmeren er i bilen, står jo også «Thermo Top Evo» på skiltet i motorrommet.

Kjøpte kontantkort ja, og fjernet pin koden. Brukte bare default-passordet, og jeg får endret innstillinger, som bl.a. varmetid, forsinkelse osv.

 

Edit: Men vet du om noen kontakter må fjernes fra et splitter-nytt sim-kort? Er vel forhåndslagret nummer til kundeservice osv. på et nytt sim-kort, kan dette skape problemer?

[ATTACH=CONFIG]255077[/ATTACH]

Du har ikke en liten bryter på venstre side av rattet? Hadde en A6 4f som hadde eberspacher med kun GSM og fysisk bryter ettermontert i dashen

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen bryter nei :/ mulig kodinga kan gjøres i vagcom? Noen som vet? Evt. hvor i vagcom? Vanligvis er det under «Aux.heater» men den har jeg tydeligvis ikke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bilen, så vet faktisk ikke om det er parkeringsvarmer.... har i hvert fall ikke mulighet for å styre via MMI....Kan kun sette «suppl.heater» i «auto» eller «off», som sannsynligvis er elektrisk varming av luften fra klimaanlegget?

 

Har ikke fått med noe webasto-fjernkontroll, men om tidligere eier har mistet den, vet jeg ikke, kan evt høre med møller. Jeg vet i hvert fall at Webasto-varmeren er i bilen, står jo også «Thermo Top Evo» på skiltet i motorrommet.

Kjøpte kontantkort ja, og fjernet pin koden. Brukte bare default-passordet, og jeg får endret innstillinger, som bl.a. varmetid, forsinkelse osv.

 

Edit: Men vet du om noen kontakter må fjernes fra et splitter-nytt sim-kort? Er vel forhåndslagret nummer til kundeservice osv. på et nytt sim-kort, kan dette skape problemer?

[ATTACH=CONFIG]255077[/ATTACH]

 

Virker som du kun har tilleggsvarmer ja. I min MMI meny så hadde jeg også suppl.heater auto/off valget i tillegg til at det var tre timere i bunnen på samme meny for å stille inn starttidspunker (+ fjernkontroll).

Tror ikke adresser på sim kortet betyr noe, jeg gjorde aldri noe rundt det.

Foreslår at du sender en mail til danhag og spør hva som må til for å få dette til å fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt bilen, så vet faktisk ikke om det er parkeringsvarmer.... har i hvert fall ikke mulighet for å styre via MMI....Kan kun sette «suppl.heater» i «auto» eller «off», som sannsynligvis er elektrisk varming av luften fra klimaanlegget?

 

Har ikke fått med noe webasto-fjernkontroll, men om tidligere eier har mistet den, vet jeg ikke, kan evt høre med møller. Jeg vet i hvert fall at Webasto-varmeren er i bilen, står jo også «Thermo Top Evo» på skiltet i motorrommet.

Kjøpte kontantkort ja, og fjernet pin koden. Brukte bare default-passordet, og jeg får endret innstillinger, som bl.a. varmetid, forsinkelse osv.

 

Edit: Men vet du om noen kontakter må fjernes fra et splitter-nytt sim-kort? Er vel forhåndslagret nummer til kundeservice osv. på et nytt sim-kort, kan dette skape problemer?

 

Virker som du kun har tilleggsvarmer ja. I min MMI meny så hadde jeg også suppl.heater auto/off valget i tillegg til at det var tre timere i bunnen på samme meny for å stille inn starttidspunker (+ fjernkontroll).

Tror ikke adresser på sim kortet betyr noe, jeg gjorde aldri noe rundt det.

Foreslår at du sender en mail til danhag og spør hva som må til for å få dette til å fungere.

 

Siden du opplever treig oppvarming så kan det være greit å sjekke at varmeren fungerer. Kan du nå den via diagnose? Altså ved å velge aux heater i vcds?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som du kun har tilleggsvarmer ja. I min MMI meny så hadde jeg også suppl.heater auto/off valget i tillegg til at det var tre timere i bunnen på samme meny for å stille inn starttidspunker (+ fjernkontroll).

Tror ikke adresser på sim kortet betyr noe, jeg gjorde aldri noe rundt det.

Foreslår at du sender en mail til danhag og spør hva som må til for å få dette til å fungere.

 

Siden du opplever treig oppvarming så kan det være greit å sjekke at varmeren fungerer. Kan du nå den via diagnose? Altså ved å velge aux heater i vcds?

Det som er rart, klarer ikke å nå «Aux heater» i vcds..... den er heller ikke huket av i installation list i can gateway......

Kan kodingen ligge i selve klimaanlegget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å legge den til i gatewayen, men virker nesten som det er noe galt med selve varmeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å legge inn «18 - Aux. Heater» men får bare «no communication» men mulig nyere biler har kodinga andre plasser? Får ta bilen inn på møller å be dem sjekke over Webasto-systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå «nesten» fikset problemet. Fikk tatt diagnose hos et Bosch-verksted som visstnok var «spesialister» på webasto varmere :)

Fant ut at forrige eier hadde ettermontert denne parkeringsvarmeren (hele webastoen) og dette betydde at det var en egen diagnoseport til webastoen under vannkassedekselet. Disse feilkodene kan ikke leses med vcds.

 

Det var visst en drøss med feilkoder, men det var en som kom tilbake hver gang de slettet samtlige koder, og det var brudd i w-bus kabel (short to ground), dette forklarer hvorfor ikke varmeren ville starte med app/anrop/SMS. De fikk tvangskjørt varmeren, og den var heldigvis ok. Nå gjenstår bare rep av w-bus ledning så fungerer alt igjen forhåpentligvis :)

 

Edit: Nå er alt fikset, varmeren og klimaanlegget starter :-). Varmeren kan også gå samtidig med motoren, og merker veldig forskjell på motortemp. Nå blir motoren 90 grader selv om det er 0 grader (eller lavere) ute :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det går å programmere inn at varmeren alltid går sammen med motor (under en viss utetemperatur)?

 

Nå må jeg starte den med anrop/SMS, og den slår seg av ved hjelp av en timer. Men ved langturer så må jeg altså aktivere den på nytt for å få god temp på motor. Tenker at det ikke er så bra for motoren å ligge på 50-60 grader over en langtur (i kuldegrader ute) når webastovarmeren ikke går? Hadde vært kjekt å alltid hatt varmeren i gang når det er kaldt ute (slik som tilleggsvarmerene fungerer).

 

Edit: Har nå funnet ut at det kan ettermonteres et termostat-sett til Webasto-varmeren, som gjør at varmeren også fungerer som kjørevarmer, og starter hver gang det er under 5 grader i utetemperatur. Dette var heldigvis ikke veldig dyrt, så dette blir nok kjøpt inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mister den så mye temp på langtur ? Min 2.0tdi holdt alltid 90 (på nåla iallefall) så lenge jeg ikke sto i snikekø når det var -15 ute, sleit også med å oppnå 90 på nåla hvis det var -35 ute, men det var ikke mer enn et par dager \uker i året.

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har problemer med å holde 80-90 grader så fort det er rundt 0 grader ute. Kan kjøre en halv time/45min også er den fortsatt 70-80 grader på målern.

Ved minusgrader ute og normal kjøring, ligger måleren på bunn, eller kryper opp til 60/70+ hvis jeg belaster motoren. Men blir varmt i klimaanlegget takket være den elektriske varmeren på klimaanlegget.

 

Men blir merkbart fortere varm når jeg kjører webastoen.

Kan jo hende det er dårlig termostat også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med regreim skift og lufting av kjølevæske la jeg merke til at kjøleviftene går på A6 så lenge klima står på. Begynte å Google dette og etter det jeg kan finne stemmer det at kjøleviftene skal gå så lenge klima ikke er slått helt av. Er det noen som vet om det går an å kode vekk dette? Slik at viftene blir styrt kun av vanntemp?

 

Alle tempsensorene ser riktige ut på min, og kjøleviftene går hele tida selv om vannet har 20-30 grader. Skrur jeg av klima så stopper viftene. De går på lav hastighet, men det hjelper veldig på temperaturen å få stoppet de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke er problem med AC kompressoren og overtemp på den da? Ved lav fart altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A6 (4G,C7) 2.0 TDi 177hk automat, som bruker fryktelig lang tid på å bli varm. Ligger mellom 50-60 grader på måleren lenge, kryper sakte opp mot 90 når jeg ofte presser motoren i motbakker, dette er ved 7-10 grader i utetemperatur. Termostat ser ut som er ok

 

Hvis det er kaldere enn 5 grader, så blir den ikke mer enn 70 grader ofte, men ligger utrolig lenge på 50-60 grader på måleren.

 

Er Webasto kjørevarmer, som gir grei varme i klimaanlegget. Denne har også fått montert en GSM styring av forrige eier, men vil ikke starte via SMS som den skal.... Flere som har dette opplegget? Må konfigureres med riktig W-bus, men har ikke helt peiling på dette. Er av typen DANHAG som styres via anrop/SMS.

 

Flere som har problemet med at bilen blir seint varm? Ingen av mine gamle dieselbiler har vært så ille......

Var innom Møller bil i Bergen for en tid siden og der kunne de fortelle at det lå inne en oppgradering av sønnen sin A4 Allrad 2.0 TDI 2013 mod. Som skulle få bilen raskere varm.

Kan denne oppgraderingen være noe du gjerne mangler? ?

 

Sent fra min LG-K420 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke er problem med AC kompressoren og overtemp på den da? Ved lav fart altså.

 

Ikke som jeg vet. Aldri hatt feilkode på noe sånt og viftene starter opp med en gang jeg starter bilen ved ca 0 grader. Den står fortsatt i garasje etter skifte av regreim osv. så jeg har ikke fått testet i minusgrader enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.