EU-kontroll: 2'er feil på felg "vesentlig skadet eller deformert"?

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Var nylig på eu-kontroll og der fikk jeg en 2'er feil på grunn av skade i felgen. I beskrivelsen står det "Felg vesentlig skadet eller deformert".

 

Siden det står "vesentlig", lurer jeg egentlig på hva som karakteriseres som "vesentlig"? Jeg mener å huske at jeg hadde samme felg med samme skade da jeg var på eu-kontroll sist gang (2 år sida) uten at det ble nevnt noe da..

 

Litt usikker på om verkstedet ønsket å få meg som kunde og reparere dette eller om det faktisk er en vesentlig skade. Mekaniker sa det var en liten omforming i dekket i tillegg, men det er nesten ikke synlig hvis man ikke ser veldig nærme og nøye fra en spesiell vinkel..

 

Merker ikke noe når jeg kjører av vibrasjon eller lignende. Har kjørt med det i et par-tre år nå.. Jeg mener det ikke er "vesentlig"..

 

Noen som har snøring/erfaring på dette?

 

 

Legger ved noen bilder av felgen.

 

20171115_111507.jpg

123456.jpg

20171115_111459.jpg

20171115_111442.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå skal jeg bare synse da jeg ikke er fagmann, men felgkanten er jo bulket innover. samt at felgen er svekka grunnet skaden i aluminiumet.

 

kan jo hende noen på forumet har ETT stk felg av typen du trenger? :)

 

dog ville jeg om jeg var det bytta ut de 10 år gamle dekka ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd å få tak i en felg nå et par år : rolleyes men det var ikke lett. Så det ser ut som det blir nytt hjulsett hvis jeg ikke finner en der ute.

 

Og det måtte selvfølgelig snø rett før jeg skulle inn til eu-kontroll, så jeg måtte sette på disse : mad : Tror dekka "bare" har gått i 7 år, men de har holdt seg godt så har ikke sett noen grunn til å bytte de ut før nå. Fortsatt 4-5 mm også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper lite med 4-5 mm når gummien er hard

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å levere feligen til retting og rep. (siden du ikke finner ny).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper lite med 4-5 mm når gummien er hard

 

Dette er et veldig viktig poeng, jeg bor midt i den bratteste bakken i kommunen. Hadde 5 år gamle vinterdekk på bilen, med masse mønster. Kom ikke opp bakken på de dagene det snødde mest om vintern. Byttet til nye vinterdekk, og opp kom jeg jaggu. Regner med at de nye nok også stopper ganske mye raskere også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, planen er helt klart å anskaffe nye vinterdekk nå. Jeg måtte imidlertid sette på de gamle vinterhjulene fordi det var snø og minusgrader når jeg skulle på eu-kontrollen.

 

Det jeg mente med at det fortsatt er igjen 4-5mm var at jeg ikke hadde kjørt så mye på de årene jeg har hatt dekkene. Jeg vet at dekk er ferskvare, men, jeg synes ikke at de har vært såpass harde at det har vært nødvendig å skifte dem, før nå. Jeg vurderte det i fjor, men det ble til at jeg kjørte med de forrige vinter. Jeg skulle vel helst kanskje ha bytta de da. Generelt kjøres ikke bilen mye, og det går mest i byen i Oslo, med relativt lave hastigheter.

 

Jeg tester også dekkene ofte på vinteren og på forskjellig føre slik at jeg vet at det er grep i dem fortsatt. Det er selvfølgelig ikke like godt som nye og ferske dekk, det sier jeg ikke.

 

Det har blitt mer oppmerksomhet rundt dekkenes ferskhet, kanskje de siste 10+ årene. Jeg har hvertfall ikke fått med meg at det var like mye oppmerksomhet rundt det før den gang. Sånn sett, har det sannsynligvis rullet en god del "gamle" dekk rundt på veiene uten at det nødvendigvis har vært uforsvarlig. Jeg tror hvertfall ikke det har blitt mindre ulykker i de siste årene på grunn av at folk skifter dekkene sine innen 4 år. Men det er tydeligvis mer uforsvarlig i dag, i og med at vi kanskje blir gjort mer oppmerksom på dette nå.

 

Hvis man ser på andre land, så virker det som det er mer vanlig å kjøre med dekk over lengre tid enn 4-5 år, så lenge de har mønster igjen. Det er hvertfall hva jeg har plukket opp fra andre forum etc.

 

Men uansett, det blir det dekkskift nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, planen er helt klart å anskaffe nye vinterdekk nå. Jeg måtte imidlertid sette på de gamle vinterhjulene fordi det var snø og minusgrader når jeg skulle på eu-kontrollen.

 

Det jeg mente med at det fortsatt er igjen 4-5mm var at jeg ikke hadde kjørt så mye på de årene jeg har hatt dekkene. Jeg vet at dekk er ferskvare, men, jeg synes ikke at de har vært såpass harde at det har vært nødvendig å skifte dem, før nå. Jeg vurderte det i fjor, men det ble til at jeg kjørte med de forrige vinter. Jeg skulle vel helst kanskje ha bytta de da. Generelt kjøres ikke bilen mye, og det går mest i byen i Oslo, med relativt lave hastigheter.

 

Jeg tester også dekkene ofte på vinteren og på forskjellig føre slik at jeg vet at det er grep i dem fortsatt. Det er selvfølgelig ikke like godt som nye og ferske dekk, det sier jeg ikke.

 

Det har blitt mer oppmerksomhet rundt dekkenes ferskhet, kanskje de siste 10+ årene. Jeg har hvertfall ikke fått med meg at det var like mye oppmerksomhet rundt det før den gang. Sånn sett, har det sannsynligvis rullet en god del "gamle" dekk rundt på veiene uten at det nødvendigvis har vært uforsvarlig. Jeg tror hvertfall ikke det har blitt mindre ulykker i de siste årene på grunn av at folk skifter dekkene sine innen 4 år. Men det er tydeligvis mer uforsvarlig i dag, i og med at vi kanskje blir gjort mer oppmerksom på dette nå.

 

Hvis man ser på andre land, så virker det som det er mer vanlig å kjøre med dekk over lengre tid enn 4-5 år, så lenge de har mønster igjen. Det er hvertfall hva jeg har plukket opp fra andre forum etc.

 

Men uansett, det blir det dekkskift nå..

 

Før i tiden var stortsett bare mønsteret man så på når man så om dekkene skulle byttes ut eller ikke, så er ikke uvanlig det. Har hatt mange diskusjoner med fatter som mener det er galskap å bytte ut dekk som har masse mønster bare fordi de begynner å bli gamle i alder. hehe. :)

 

Men tilbake til tema her, den felgen din er nok skadet såpass at EU kontrolløren nok har gjort det riktige her. Han skal jo gå god for at bilen din er sikker på veien. Med en såpass hardt smell på felg er det vanskelig å vite om felgen kommer til å sprekke i morgen eller aldri. De er jo bare føre var. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontrolløren har rett, men felgen kan nok reddes ved retting.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før i tiden var stortsett bare mønsteret man så på når man så om dekkene skulle byttes ut eller ikke, så er ikke uvanlig det. Har hatt mange diskusjoner med fatter som mener det er galskap å bytte ut dekk som har masse mønster bare fordi de begynner å bli gamle i alder. hehe. :)

 

Men tilbake til tema her, den felgen din er nok skadet såpass at EU kontrolløren nok har gjort det riktige her. Han skal jo gå god for at bilen din er sikker på veien. Med en såpass hardt smell på felg er det vanskelig å vite om felgen kommer til å sprekke i morgen eller aldri. De er jo bare føre var. :)

 

 

Kontrolløren har rett, men felgen kan nok reddes ved retting.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

 

 

Mulig han har rett, men jeg mener å huske at jeg hadde de samme felgene ved forrige kontroll og da sa de ingenting. Derfor ble jeg litt usikker, spesielt når det ikke var sååå veldig stor skade og det ikke har vært noe vibrasjon eller slikt. Men jeg er ikke noe spesialist: rolleyes

 

Jeg tror kanskje det er billigere å kjøpe noen pent brukte å selge de hver for seg eller samlet. De er tross alt ikke særlig pene i tillegg er de jo slitt og kantkjørt.. Da kan jeg også evt. gå opp en størrelse fra 15" til 16".:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte er mer nøye enn andre, er ikke sikkert det ble lagt merke til sist.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på reservehjulet og vis bilen igjen.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.