Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå begynner jeg og bli mektig lei av å feilsøke på denne kjerra. Finner ikke ut hva som er feil.

 

Problemet er at når jeg starter kald motor , så ligger AFR på 10 i 5 min . og motoren jager nesten til at den stopper.

deretter stiger den opp sakte men sikkert opp til 14.7 , men motoren går ikke rent.

Problemet er også der når jeg er ute å kjører. (motor varm) Men da bruker den mye bensin. Og stopper mye ved nedbremsing i feks kryss.

Jeg har feilsøkt Med VAG com . Men ingen feilkoder.

Trodde først det var LMM ,men den er kun ett par år gammel . Jeg kjøpte en china LMM nettopp ,men med den så er det temmelig likt, bare at den gir alt for mye bensin ved pådrag.

Men snakket med Vidar skotheim i går. Han sa jeg skulle sjekke alt av vakumslanger. Alt som går gjennom insugsmanifold har jeg sjekket, og er tett. Jeg har forsatt 1.6bars trykk ved fult pådrag.

Men Vidar sa jeg skulle sjekke motorventilasjonen.

Så her kommer spørsmålet mitt:

 

Vil jeg ikke motoren miste turtallet hvis jeg åpner oljepåfyllings lokket ? Det skjer ingenting når jeg åpner.

Husker jeg åpnet lokket på en 2.3e Ng Motor en gang , og da stoppet nesten motoren.

 

Kan det være noe her tro?

 

(Har skiftet Lamda, plugger , hetter, vannføler til ECU, testet ohm på trottle, luft temp sensor )

 

Hilsen Tom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren skal ikke stoppe når du skrur opp påfyllingslokket. Har du trykktestet trykkrørene fra turbo til innsuget? Hvilken farge er det på tuppen av pluggene? Hvilken type plugger har du satt inn? Har du originale coiler?

Har du målt kompresjon? Har du målt bensintrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt ute hjernen og sjekket at den ikke har vert i kontakt med vann? Feilsøkte på en s4 AAN en gang som oppførte seg merkelig. Der viste det seg at bilen hadde tatt inn vann og hjernen var eiret. Bilen ble bra etter bytte av hjerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren skal ikke stoppe når du skrur opp påfyllingslokket. Har du trykktestet trykkrørene fra turbo til innsuget? Hvilken farge er det på tuppen av pluggene? Hvilken type plugger har du satt inn? Har du originale coiler?

Har du målt kompresjon? Har du målt bensintrykket?

 

Akuratt nå kikker jeg på dette systemet. http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/22506.phtml

 

Har ikke trykktestet trykkrørene siden jeg har 1.6bars trykk ved pådrag. har skiftet til nye for noen år siden. Tennpluggene er hvite og fine. Bosch F5dpor plugger. Har orginale coiler. Har ikke målt kompresjon. (bilen går ganske godt ved pådrag, ingen svart røyk) Har ikke målt bensintrykket. Men det ble montert ny orginal bensinpumpe og filter + trykkregulator for 3 år siden ca 5000km.

 

- - - Updated - - -

 

Har du hatt ute hjernen og sjekket at den ikke har vert i kontakt med vann? Feilsøkte på en s4 AAN en gang som oppførte seg merkelig. Der viste det seg at bilen hadde tatt inn vann og hjernen var eiret. Bilen ble bra etter bytte av hjerne.

 

Det har jeg ikke gjort nei. Men skal sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akuratt nå kikker jeg på dette systemet. http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/22506.phtml

 

Har ikke trykktestet trykkrørene siden jeg har 1.6bars trykk ved pådrag. har skiftet til nye for noen år siden. Tennpluggene er hvite og fine. Bosch F5dpor plugger. Har orginale coiler. Har ikke målt kompresjon. (bilen går ganske godt ved pådrag, ingen svart røyk) Har ikke målt bensintrykket. Men det ble montert ny orginal bensinpumpe og filter + trykkregulator for 3 år siden ca 5000km.

 

- - - Updated - - -

 

 

 

Det har jeg ikke gjort nei. Men skal sjekke.

 

Pluggene skal helst være "stratosbrune" Hva skjer hvis du kobler ut ledningen til enten luftmengdemåleren eller tomgangsregulatoren? (Ikke samtidig)

Med mindre veivhusventilasjonen er tett, så tror jeg ikke det har noe å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene skal helst være "stratosbrune" Hva skjer hvis du kobler ut ledningen til enten luftmengdemåleren eller tomgangsregulatoren? (Ikke samtidig)

Med mindre veivhusventilasjonen er tett, så tror jeg ikke det har noe å si.

 

tja ,er vel litt brune. men ser fine ut. motoren stopper hvis jeg drar ut luftmengdemåleren. Og med tomgangsregulatoren, så blir turtallet lavere. jager litt mer.

Fant ut at den pressure control valve til veivhusventilasjonen va ødelagt. Den var helt åpen og stenger ikke. ser at det er en pakning inni som ligge løst.

Leste jo på den linken at han med rs2 hadde boost problemer med disse to komponentene som var feil. 035103245A og 034129101B

Slik jeg forstod det , så skulle pressure control valve være lukket på tomgang (vanlig kjøring . Og åpener seng ved boost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok ingenting å si med at denne pressurecontolleren er ødelagt (åpen) for det skal den jo være under boost, slik at ikke pakninger går til helvete i blokka.

Men har nok litt å si på vanlig kjøring. Og det er der mitt problem ligger.

er den åpen hele tiden vil det jo komme mer oljedamp og drit opp i spjeld , mye olje i intercooler, sensorer enn normalt, og problemene baller bare på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimalt burde ikke oljedampen gå gjennom turbo og alt det andre før innsuget. Optimalt burde veivhusventilasjonen bli blokkeret i blokka (bruke deksel fra 2.5TDI) og kun ha ventilering i toppdekselet og en slange med drenering ned i bunnpunna (vil også fungere som veivhusventilasjon). Oljedampen burde gå rett inn i innsuget etter gasspjeldet med en enveisventil som kun åpner med vakum i innsuget. Jeg det er forståelig om du ønsker å ha det som originalt på en RS2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lest stort i tråden, men husk at LMM er unik for RS2. Dermed gir ikke AAN LMM osv riktige verdier. :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimalt burde ikke oljedampen gå gjennom turbo og alt det andre før innsuget. Optimalt burde veivhusventilasjonen bli blokkeret i blokka (bruke deksel fra 2.5TDI) og kun ha ventilering i toppdekselet og en slange med drenering ned i bunnpunna (vil også fungere som veivhusventilasjon). Oljedampen burde gå rett inn i innsuget etter gasspjeldet med en enveisventil som kun åpner med vakum i innsuget. Jeg det er forståelig om du ønsker å ha det som originalt på en RS2.

 

Hehe.. ja . Jeg er vanskelig slik:-)

 

Men hvis du drar oljedampen rett i innsuget , så vil den ikke bli avkjølt i intercooler. Og vil deretter gå dårligere. Bare for å sette det på spissen. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lest stort i tråden, men husk at LMM er unik for RS2. Dermed gir ikke AAN LMM osv riktige verdier. :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Fant dette i dag. http://12v.org/urs/engine_map/20442.phtml

 

Hvis du ser på målingen sammenlignet med S2 og Rs2 sin LMM , så er det ikke så stor forskjell . Eneste er det fordømte gitteret som gir dårliger strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det originalt oppsett på bilen? Chip/dyser/bensintrykkregulator/turbo osv?

Hvilken type dump eller resirk?

 

Jeg har hatt flere RS2 med samme problemet. Ofte viser det seg at folk sette på komponenter som ikke harmonerer med hverandre.

Alle disse har gitt nøyaktig samme symptom som du nevner:

* Forge resirk ventil som lekker gjennom luft, satte på org og problem var fikset

* Rift i trykkslange og dermed falskluft

* Feil / for store dyser

* Feil / for stor bensintrykkregulator

* Åpen dump

 

 

Sjekk også register / timing!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det originalt oppsett på bilen? Chip/dyser/bensintrykkregulator/turbo osv?

Hvilken type dump eller resirk?

 

Jeg har hatt flere RS2 med samme problemet. Ofte viser det seg at folk sette på komponenter som ikke harmonerer med hverandre.

Alle disse har gitt nøyaktig samme symptom som du nevner:

* Forge resirk ventil som lekker gjennom luft, satte på org og problem var fikset

* Rift i trykkslange og dermed falskluft

* Feil / for store dyser

* Feil / for stor bensintrykkregulator

* Åpen dump

 

 

Sjekk også register / timing!

 

Hei du. Jeg har hatt det litt travelt med hus, så jeg har ikke fått svart deg

 

Det står en turbo xs resirk ventil på den. Jeg har prøvd med en annen jeg hadde som er cnc maskinert av dalbæk racing med samme feil.

Jeg har ikke trykktestet den, siden det ikke er så lengesiden jeg byttet alle trykkslangene med silicon. (har 1.6 ladetrykk)

Originale dyser . Har en ny jeg har byttet på alle 5 for å se om det er en dyse med feil. uten å finne noe.

original bensintrykkregulator 3.8bar . Har testet med 4.0bar med samme feil .

 

vil ikke motoren svive ugjevnt hvis register / timing er feil ?

Bilen starter veldig fort kald/varm.

ved kald motor sviver den veldig bra i noen minutter på tomgang til lamda begynner å funke. Så begynner den å småjage .

 

Det er veldig rart når jeg kjører. Hvis jeg kjører helt vanlig ,så er den helt fin. Ligger på 14.7.

Bare jeg gir bitte litt gass ,så hopper den rett opp på 17-18-19 og begynner å fuske.

slipper jeg gassen igjen , blir den bra.

Gir jeg full gass , så fusker den til ett vist turbotrykk , så tar den ut som bare det.

 

Jeg har lurt litt på om det kan vær trottle sensoren. Den gir jo beskjed til ECU/ LMM at jeg gir den mer luft. Og da skal den få mer bensin.

Jeg har testet trottle sensoren. Hører ett klikk når jeg så vidt er borti. og da gir den strøm ut. Har også mål ohm ved å forsiktig gi gass med motoren av.

og den øker uten noen avbrudd. Kan den alikevel være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du. Jeg har hatt det litt travelt med hus, så jeg har ikke fått svart deg

 

Det står en turbo xs resirk ventil på den. Jeg har prøvd med en annen jeg hadde som er cnc maskinert av dalbæk racing med samme feil.

Jeg har ikke trykktestet den, siden det ikke er så lengesiden jeg byttet alle trykkslangene med silicon. (har 1.6 ladetrykk)

Originale dyser . Har en ny jeg har byttet på alle 5 for å se om det er en dyse med feil. uten å finne noe.

original bensintrykkregulator 3.8bar . Har testet med 4.0bar med samme feil .

 

vil ikke motoren svive ugjevnt hvis register / timing er feil ?

Bilen starter veldig fort kald/varm.

ved kald motor sviver den veldig bra i noen minutter på tomgang til lamda begynner å funke. Så begynner den å småjage .

 

Det er veldig rart når jeg kjører. Hvis jeg kjører helt vanlig ,så er den helt fin. Ligger på 14.7.

Bare jeg gir bitte litt gass ,så hopper den rett opp på 17-18-19 og begynner å fuske.

slipper jeg gassen igjen , blir den bra.

Gir jeg full gass , så fusker den til ett vist turbotrykk , så tar den ut som bare det.

 

Jeg har lurt litt på om det kan vær trottle sensoren. Den gir jo beskjed til ECU/ LMM at jeg gir den mer luft. Og da skal den få mer bensin.

Jeg har testet trottle sensoren. Hører ett klikk når jeg så vidt er borti. og da gir den strøm ut. Har også mål ohm ved å forsiktig gi gass med motoren av.

og den øker uten noen avbrudd. Kan den alikevel være feil?

 

Hvilken chip bruker du? Og i hvilken forbindelse oppstod problemet? Plutselig eller etter du hadde gjort noe spes på bilen?

 

Tror jeg ville begynt med de enkle og billige tingene først:

* Sjekk for trykklekkasje, husk også sjekke slange til ECU

* Bytt til orginal resirk for å utelukke denne

* Sjekk timing. (Ja den går helt fint med 1 tann feil)

* Få lånt deg en LMM som du veit fungerer

* Få lånt deg noen coiler du veit fungerer eller kjøp et sett TFSI coiler som ikke koster så mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har MTM 350 chip.

Feilene kom på rekke og rad føler jeg. Først køddet n75 ventilen , og deretter hadde slangen til ecu hoppet av ved innsuget.

Etter dette begynte disse problemene.

Men problemet mitt er å få takk i en LMM som funker. Ny koster 9000 nå . Da kjøper jeg meg heller hiddensprut. Men disse coilene. Må jeg bytte noe annet , feks tenningsmodul. Hva må gjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøper et coil kit.. Med coiler og overgang mellom de nye og gamle.. Da eleminer du tenningsmodulene.. Plug'n play..

Jeg hadde bitte litt fusk som du beskriver i s4'n AAN min, kanskje ikke like ille. Men gikk fint på tomgang,men nappet litt rett rundt turbo trykk,og litt oppover, men gikk som ei kule på turtall.. De problemene forsvant etter at jeg timet registeret riktig.. Værksted som bytta reim for litt siden før jeg kjøpte bilen.. Stod en tann feil.

Jeg sjekket og kjedet mellom kammene, men det stod riktig.

 

Edit:

Noe sånt kit:http://www.apikol.com/index.php/products/engine/1992-95-audi-s4-s6-ignition-coil-conversion-kit.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk å koble ifra lambdasensoren (dvs koble ifra den sorte/signal ledningen, la de to hvite/power ledningene være tilkoblet).

Dette vil gi en indikasjon på hvordan samspillet mellom chip, dyser, LMM og MAP (ecu) er.

 

Hvis bilen virket fint i starten, før N75 og slangen til ECU hoppet av, så ligger nok feilen utenfor motoren.

 

Hvite/lysebrune plugger tyder på mager blanding, det vil normalt gi lavt forbruk, hvis hørefoten ikke er for tung.

 

Ved kaldstart, har jeg sett AFR på 10 tallet, med MTM racing chip, men motoren gikk jevnt, og AFR stiger raskt til 12.

Motor stopper ved lyskryss; dette kan skyldes lunken motor og motorbrems/fuel-cut (rpm>1400-1200?rpm) like før clutchen trykkes inn.

 

Du har nok flere feilkilder, da gjelder det å ha fokus på en ting om gangen. F.eks.

1) få bilen til å gå jevnt, når den er varm

2) få bilen til å gå jenvt, når den er kald, lunken og varm

3) stabil tomgang

4) unngå at motoren stopper ved lyskryss

...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at dysene er riktig ? Er de for store ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at dysene er riktig ? Er de for store ?

 

Dysene er de grønne originale. Har samme bosch nr som vag delenummer tilsier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket kjølevannsensoren? Ikke den på manifolden, men den på baksiden av topplokket. MFTS går kun til instrumentet på RS2, men det er den andre som justerer inn motorstyringa etter temperaturen. Kan sjekkes enkelt med klimadisplayet. Når motoren når 55 grader skal motorstyringa hoppe over på et annet program, du ser det lett på bredbåndslambdaen når den hopper over. https://nordicaudi.com/faq/168/391

 

 

Jeg slet litt med min her i fjor, da var det den originale lambdasensoren som var gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket kjølevannsensoren? Ikke den på manifolden, men den på baksiden av topplokket. MFTS går kun til instrumentet på RS2, men det er den andre som justerer inn motorstyringa etter temperaturen. Kan sjekkes enkelt med klimadisplayet. Når motoren når 55 grader skal motorstyringa hoppe over på et annet program, du ser det lett på bredbåndslambdaen når den hopper over. https://nordicaudi.com/faq/168/391

 

 

Jeg slet litt med min her i fjor, da var det den originale lambdasensoren som var gåen.

 

Hei du. Ja ,den skiftet jeg for ca 1 år siden , bare for å skifte liksom. Hadde heldigvis tatt vare på den gamle. Byttet den tilbake ,men har samme feil .

Jeg har skrevet i de forige innlegga at jeg har fult turbotrykk ved bånngass. Nå er det også forsvunnet. Har kun grunntrykk nå . Ca 0.7 bar.

Skal øyeblikk på jobben og lage meg endestusser til trykkrørene for å ta trykktest. Håper at det er en slange som er revnet.

Krysse fingrene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta en ting om gangen :)

 

Når det gjelder grunntrykk (fjærtrykk), kan det være strømmen til N75 er av (typisk for nødmodus). Så sjekk N75 og tilkoblinger.

Uansett så er 0,7bar et fint utgangspunkt, når det gjelder å få motoren til å gå jevnt.

AFR blir som regel meget lav (fet blanding), når du har en lekkasje, pga ikke all luften LMM måler går til motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg trykktestet trykksiden. Og det er tett.

turbotrykket kom plutselig tilbake. Virker som at N75 ventilen kødder litt. Hadde samme problem med en annen som jeg skiftet. Den kommer og går.

 

Men AFR er det samme greia med. Bilen sviver veldig bra på tomgang. Men AFR stiger til 18-19 ved lett pådrag.(load) Og det skjer med det samme jeg bare trykker litt inn på gassen.

Tror rett og slett det er LMM som er gåen ,IGJEN. Ny koster nå svimmlede kr 9000-10000

Hadde det bare vært noen her inne som kunne lånt meg en som virker. Eller har en til salgs. Orker ikke å kjøpe ny, hvis det ikke er den som er gåen.

Har lest at AAN motorer har nokså samme LMM , bare gitteret som er forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt før, LMM til RS2 er unik (ikke bare gitter)

Få kjøpt en som er til RS2.

 

Har du åpent filter, eller luftboks?

 

:)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også at ikke du har snudd n75 feil vei :) det har vel hendt før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.