Lakkering av fjærer, tips til holdbar metode?

Anbefalte innlegg

Skulle hatt "restaurert" det justerbare senkesettet til 3BG-en min, men aner ikke hva som er holdbart. Trenger ikke å vare evig, dog greit at det i det minste holder noen måneder med kjøring da planen er å få skrevet det inn i vognkortet.

 

Pulverlakk, treff på Google sier at det både holder og ikke holder, samt at det er fare at fjærene svekkes ved temperaturen de varmes i.

 

Våtlakk, bør fungere, men usikker på hvor mye bevegelse det tåler før det begynner å sprekke og flasse. Kanskje holdbart om man har i litt "mykner"?

 

Til de som vil foreslå å kjøpe et nytt senkesett, hold det for dere selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte med en gang på Hammerite? Null erfaring, men er jo en maling som tåler litt da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke har skrevet det inn vognkortet allerede, vil du slite når dem ikke finner fjærnummerne.

 

Jeg tror kanskje jeg ville sandblåst, syrebehandlet og gått for noe plasti-drip greier. Det tåler i alle fall bevegelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en plan der også; nemlig å få laget sjablonger for å spraye på numrene igjen.

 

Tåler en del bevegelse, kanskje den eneste fordelen med Plasti Dip, men glansen blir helt feil.

Tenkte med en gang på Hammerite? Null erfaring, men er jo en maling som tåler litt da.

Det jeg tenkte også, men spørs om gulfargen er noe i nærheten av den originale som er på fjærene. Ganske knæsj farge på Weitec:

IMG_1384.jpg

 

Ikke at det er så nøye at det matcher 100%, og når jeg ser på den gule de har, er det ikke sikkert det er så stor forskjell allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plastidip primer, plastidip farge og plastidip "klarlakk" pleier å bli ganske OK.

 

OK nok, til ei fjør som er gjemt bak felg og brems tenker jeg i alle fall :) Du får riktignok ikke showfinish.

 

Her er en Plastidip med "glossifier" topcoat.

11283244_1634505596764668_1769969735_n.j

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 200 grader du utsetter fjørene for med pulverlakk er neppe problem( typisk annløpingstemperatør er 400 grader og oppover), da ville jeg vært mer skeptisk til syrebehandling, da syre kan medføre sprøhet / sprekkdannelser på harde stålkvaliteter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat der jeg finner varierende meninger. Noen mener som deg, at det ikke gjør noen skade, andre mener at fjærene kan bli svekket. Samt forskjellen på legeringer og hvor mange grader de har blitt herdet ved osv. gjør det vanskelig å finne et fasitsvar.

 

Hva slags grunning kan brukes da, sett at man blåser de rene for lakk?

Plastidip primer, plastidip farge og plastidip "klarlakk" pleier å bli ganske OK.

 

OK nok, til ei fjør som er gjemt bak felg og brems tenker jeg i alle fall :) Du får riktignok ikke showfinish.

 

Her er en Plastidip med "glossifier" topcoat.

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e15/11283244_1634505596764668_1769969735_n.jpg?ig_cache_key=OTg3Mjc5MTA3NzU3MjA3NTc4.

Hmm, joda. Men vil gjøre det ordentlig, og har lenge hatt sterke fordommer mot Plasti Dip fordi jeg mener det er en lite varende løsning:p Og greit at det har en finish som gjør at kontrolløren på BT ikke skjønner at de er lakkert og dermed tror jeg prøver å godkjenne noe som kun er garasjemekk.

 

Polyuretan-lakk, er dette noe vanlige lakksjapper fører og kan blande?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel normalt sett pulverlakk som brukes av fabrikantene av fjærer?

 

5:20 uti klippet:

 

Kan ikke se hvordan det skal være noe problem å repetere prosessen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forvirringen er komplett, altså:P

 

Søke litt mer rundt emnet og se om jeg finner noen flere argumenter for/imot. Men holder en knapp på pulverlakk selv også, etter å ha sett den videoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat der jeg finner varierende meninger. Noen mener som deg, at det ikke gjør noen skade, andre mener at fjærene kan bli svekket. Samt forskjellen på legeringer og hvor mange grader de har blitt herdet ved osv. gjør det vanskelig å finne et fasitsvar.

 

Hva slags grunning kan brukes da, sett at man blåser de rene for lakk?

 

Hmm, joda. Men vil gjøre det ordentlig, og har lenge hatt sterke fordommer mot Plasti Dip fordi jeg mener det er en lite varende løsning:p Og greit at det har en finish som gjør at kontrolløren på BT ikke skjønner at de er lakkert og dermed tror jeg prøver å godkjenne noe som kun er garasjemekk.

 

Polyuretan-lakk, er dette noe vanlige lakksjapper fører og kan blande?

 

 

De som mener at varme påvirker fjærstål har helt rett... spørsmålet er ved hvilke temperatur, når anløpning starter ved 400 grader, så endrer du ikke stålstrukturen ved de 200grader som du utsetter stålet for ved pulverlakk. (ofte ligger vel temp under 200 også )

 

https://www.jotun.com/kw/en/b2b/paintsandcoatings/auto-parts/?q=Coil-Springs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket pris på nye fjærer? Jeg handlet to nye bakfjærer til passaten for 1600kr. Det var til KW. Weitec er vel KW produsert (nå byttet navn til ST), så regner ikke med prisen er høyere for de :) skal du dyppe/blåse, pulverlakkere, lage sjablonger, male nr etc, så er det vel ikke rare veien igjen til nye, og du verden så mye lettere jobb :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slett ikke upris på nye fjærer til KW faktisk [emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som mener at varme påvirker fjærstål har helt rett... spørsmålet er ved hvilke temperatur, når anløpning starter ved 400 grader, så endrer du ikke stålstrukturen ved de 200grader som du utsetter stålet for ved pulverlakk. (ofte ligger vel temp under 200 også )

 

https://www.jotun.com/kw/en/b2b/paintsandcoatings/auto-parts/?q=Coil-Springs

Takker for link. Koker nok ned til at det blir pulverlakk.

Har du sjekket pris på nye fjærer? Jeg handlet to nye bakfjærer til passaten for 1600kr. Det var til KW. Weitec er vel KW produsert (nå byttet navn til ST), så regner ikke med prisen er høyere for de :) skal du dyppe/blåse, pulverlakkere, lage sjablonger, male nr etc, så er det vel ikke rare veien igjen til nye, og du verden så mye lettere jobb :)

Prøvde å få tak i Weitec sist sommer, uten hell. Prøvd igjen nå, så får se om de svarer. Hjelper vel lite hvis det er sånn at Weitec ikke lager noe lenger og er erstattet av ST, da jeg tar det for gitt at merkingen ikke er den samme (kan ta feil).

 

Tror neppe at blåsing, lakk etc blir i nærheten av summen for nye fjærer uansett. Tipper pris på blåsing og lakk blir rundt 800-1400,- og sjablonger koster neppe mer enn 100,- å få lagd:) Dessuten er det ikke bare pengene som rår, morsomt å gjøre litt "selv" også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo legge ut nok en video, som gjør at jeg ikke "frykter" pulverlakk like mye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.