Fordommer "mot" elbil/hybrid

Anbefalte innlegg

Kjører fortsatt diesel, har prøvekjørt både S og X må si jeg er "litt" begeistret og spesielt for Tesla's ubegrenset gratis hurtig lading som ingen andre har.

 

Men det gjelder vel kun for de som kjøpte de første modellene, får vel ikke det med om man kjøper i dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, en kan få gratis superlading på nye biler fortsatt om den nye eieren legger inn en henvisning når han bestiller, men det er kun gratis for første eier av bilen. På biler registrert før 2017 (som min egen) så er det gratis superlading knyttet til bilen uavhengig av eier. Dvs når jeg selger min bil videre så får neste eier gratis lading også.

 

https://www.tesla.com/no_NO/support/referral-program

 

Her er min referral om noen vil ha : smil : http://

http://ts.la/bjrn5256

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er bil lidenskap, glede, hobby. Jeg har lenge kombinert dette med behovet om å kunne frakte meg selv (og senere familien) til og fra dit man trenger.

 

Lenge så har jeg ikke tenkt to ganger over at det var dyrere å kjøre Audi S4, VW GTI eller lignende til og fra jobb, enn feks diesel eller EL-bil. Det var rett og slett verdt det når man hører det brummer foran der og følelsen bilen gir deg. Det er også mye mer sjel i en S eller GTi bil.

 

Etterhvert som jeg har blitt eldre så har kost/nytte kabalen tippet mer og mer i favør av nytte, biler med bensin og turbo er byttet ut med dieselbil. Mye pga vi kjører mye langkjøring i løpet av året, fort en 30-35k på den bilen som kjøres mest. Det er dog ikke akkurat samme gleden å fyre en dieselbil en kald vintermorgen.

 

Nå som vi nå har kjørt diesel en stund begge to (meg og fruen), så er litt av gleden og følelsen av å kjøre bil blitt mer som en del av det dagligdagse. Og jeg må innrømme at hybrid/EL-bil har vært tema under middagen mer en en gang. Heldigvis stikker jeg innom verkstedet vårt med jevne mellomrom og starter opp og evnt kjører en tur (om det er mulig) med bilen jeg har stående der, da kommer gleden med bil tilbake og EL-bil blir ikke nevnt på en stund igjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner Anders godt, og har det litt på samme måten. El-biler og hybrider er flotte og veldig raske (noen av de), samt spennende teknologi.

 

Men for meg så er dette med biler også lidenskap, lyd, vibrasjon, lukt og masse sanseinntrykk. Jeg har prøvd en del el-biler også Tesla og de gir ikke meg den indre gleden og jeg kjenner ikke noen lidenskap. Det er noe eget med en kald VR6 motors oppstart, eller lyden av en RS6 V8, en RS2 femmer (og jeg digger den lyden) eller for den saks skyld oppstart og oppvaring av en V12. Bare å sitte i bilen å høre på oppstarten, la motoren gå seg litt varm, kjøre bilen, kasse, oljer og foringer skikkelig varme. Før du kommer til din "hemmelige" teststrekke og virkelig tømmer kasse på de første girene. Kanskje kjører en launch eller to. Noen ganger står jeg opp veldig tidlig å gjør nettopp dette. Vanskelig å beskrive, men akkurat det gir meg usannsynlig stor glede og jeg kommer hjem med et stort smil. Det gjør ikke el-bilen for meg, jeg har prøvd ... Men el-bilene er nok fremtiden ... For meg er det lidenskapen som er styrende og ikke det rasjonelle (som er El-bil absolutt er).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordommer? Tja, trodde de ikke var SÅ store, men motbeviste meg selv i stad når jeg lå bak en elbil som lå under fartsgrensa. Jeg lå dermed ganske tett oppi ræva på den, men ikke verre enn at det fortsatt var 3 sekunders mellomrom. Tullingen tråkket inn bremsen og da kom det spontant ei glose om at han får kjøpe seg en bil han kan følge fartsgrensene med, uten å få rekkeviddeangst: rolleyes Kjørte forbi han like etterpå, uten å tanke på at jeg mistet flere mils rekkevidde av den grunn.

 

Både sittet på med elbil og kjørt elbil selv, men merker at det er ganske demotiverende å se rekkevidden minske for hver minste ting. Sikkert lydløst og flott også, dog plager dekkstøy og vindsus meg mer enn motorlåt og andre vanlige låter fra de "gamle" bilene, så at de er stillegående er heller ikke et argument som taler i mitt favør. Hybrid, derimot, er noe jeg selv kunne ha vurdert. Selvsagt er strøm fremtidens drivstoff - men det er nok mange år igjen til det tar fullstendig over for fossilt drivstoff. Én ting er at rekkeviden må bli bedre, en annen ting er at de må bli mer utprøvd enn de er nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som ihugga petrolhead, så er i utgangspunktet ikke jeg for Elbil. Men jeg ser store fordeler når både Jaguar og Audi kommer med sine. Da skal de fleste med Alroader og Q7'er selge sine til det jeg håper er godt reduserte priser [emoji6] Så da grabber jeg heller en sånn[emoji41]

 

Men jeg har jo banne litt i kirken dette året, og kjører faktisk en elektrisk farkost til og fra jobb hver dag[emoji56] Siden denne er regga som Tung Mc og ikke bil, så mener jeg det var innafor. Samtidig kan ingen si jeg kjører Elbil.... [emoji6]e2d5fce6e02f91e4b266639d9122773a.jpg

 

Pynta til jul er den og [emoji90]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne...

 

I sameiet er det 40 leiligheter, 15 som ikke kjører bil og en snittalder rundt 75.

 

Nå har de vistnok bestemt at det skal investeres i ladeanlegg som skal betales av de som lader, 2 stk. pr. nå.

 

Skjønner ikke helt hvordan de kom frem til det, sikkert noen i styret som vil ha ny bil uten å ta regningen selv. Slik vi andre gjorde.

 

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.