DSG slip - turtall går ujevnt opp i 3. gir

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har oppdaget at DSG kassen virker ti enten å ha «beslutningsvegring» mtp girskift, eller at den slipper litt.

 

Merker det ved 2 anledninger.

I 1500 o/min oppoverbakke ca 30km/t, D3. Så hopper turtall opp ca 50 o/min, akkurat som den skal bytte gir, men bytter ikke gir. Liten vibrasjon når turtall kommer tilbake igjen. Og så kjører jeg videre, kan skje igjen, men ikke alltid. Skjer i bakken opp mot der vi bor dette, etter en sving, men skjer ikke hver gang.

 

Den andre situasjonen jeg opplever det, er ut av veikryss med moderat gasspådrag, dvs ca 2500 o/min aksellerasjon. Kan da oppleve at turtallet hopper opp 50 o/min, stabilisere der til bilens fart «tar igjen» motoren, så normalt litt før den gjør ett nytt, lite hopp. Også her er det en liten vibrasjon når clutchen griper igjen.

 

Noen som har opplevd tilsvarende? Står div om det på div utenlandske forum, uten at jeg gikker noe veldg konklusjon på saken.

 

Skjer ikke alltid dette, bare nå og da, men relativt ofte. Virker ikke til å være meningen, siden det ikke skjer slik alltid. Dessuten virker det rart om det er meningen at den skal slure på clutchen..

 

Gjelder en 2015/16 Touran med 1,4 TSI 150 hk motor, som har gått litt over 40’km.

Skal på diagnose med den i morgen, så lurte på om noen har tilsvarende erfaringer, og hva som event ble gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat det samme på min 2016mod passat, etter 4 grunninstillinger, 2 clutchskift så har møller ilag med fabrikken kommet frem til at det er programvare feil, ny software kommer en gang i 2018 :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Får håpe det er en variant av kassen jeg har som løser seg med grunninnstilling da... Høres ut som dette tar litt tid på verksted...om de skal gå samme løypa med meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har holdt møller varm med dette helt siden jeg kjøpte bilen i juli. Det virker som de tar de alvorlig nå når clutch skifte nr2 ikke hjalp: haha :

 

Det jeg fikk beskjed om var at møller hadde logget hidden fra bilen min, å sendt ned til tyskland, der hadde de visstnok logget noen biler der nede med samme girkasse å funnet samme feil. Da fikk jeg beskjed om ny sw var på vei, men de viste ikke annet enn en gang i 2018. Så jeg skal kjøre med feilen til det kommer ny sw, så skal de evnt skifte clutch en gang til viss de nye clutchene har tatt skade av sluringa.

 

Bilen ble forøvrig bra etter grunninnstilling, men feilen var tilbake igjen neste dag hver gang.

 

Girkassen i min bil er dq200, jeg trudde det var samme i 1.4tsi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De tok masse hidden og sendte til Oslo hos meg også. Skulle ha inn bilen en gang til på diagnose når den var kald, for å få bekreftet at neste steg var bytte at clutch. Så da får jeg se...men de kjente til flere tilfeller i Norge av det samme, så er jo «bra»..

 

Får god service iallefall, det er nå bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hørt noe om når ny sw er klar?

Jeg spurte for noen uker siden, og da hadde de ikke hørt noe i Ålesund iallefall.

 

...imens slipper den nå i 3,5&7...merkes mest i 3, men også som vibrasjoner i 5 og 7 som kommer regelmessig. Kan ikke forstå annet enn at dett sliter på clutchene..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette minnet veldig om det samme jeg har på min Octavia. 2017 modell med 180hk TSI. Har ikke villet gå inn til møller med det da jeg ikke greier å finne ut når tid det oppstår. Men virker som den "slurer" på clutchen typisk ut av rundkjøringer og slikt. I 2 og 3 gir. Men har og merket at den nesten slipper giret typisk I oppoverbakker med litt pådrag. Kan se at turtallet går litt opp og ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vert en aksjon på 7 trinn DSG kasser for et par år siden der de la inn ny software og byttet fra syntetisk til mineral olje på kasse. Dette for at oljen skummet ved varmgang på sakte fart (kø kjøring) med resultat at kassen/mecatroniken ikke klarte å bestemme riktig gear. Spør Møller om du har syntetisk olje og om dette kan være en mulig årsak til sluring. Ps. 7 trinn DSG har våtclutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dq200 kassen har vell tørrclutch? Nei jeg har ikke hørt noe, jeg ble så lei at jeg fikk kranglet meg til å bytte bilen i en annen. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassen i min bil er dq200, jeg trudde det var samme i 1.4tsi?

 

Om det er A4en din så har du vel en annen versjon av DQ250, kalt DL382 om jeg ikke er helt på bærtur her - Q står for tverrstilt og L for langsstilt. 1.4TSI har dog DQ200 tørrklutsj.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er A4en din så har du vel en annen versjon av DQ250, kalt DL382 om jeg ikke er helt på bærtur her - Q står for tverrstilt og L for langsstilt. 1.4TSI har dog DQ200 tørrklutsj.

 

Dette var 1.6tdi passelaten jeg hadde før a4´en ;)

 

A4èn har orginalt 385nm så trur den har Dl382.

 

dsg.png

 

Jeg mener dq200 kassen er for svak, viss listen oppforbi stemmer tåler den 250nm mens touran 1.4tsi har 258nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er foresten en video som viser hvordan Passaten jeg hadde oppførte seg.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En oppdaterig..

bilen er nå på verksted, de skal bytte clutchpakke, oppdatere sw og justere den inn igjen. 2 dagers jobb, så fikk leiebil.

 

Dette er en Touran det også, med TDI motoren på 85kW, er vel 1,6tdi.

 

Denne har samme symptomene også...;(

 

Symptomene er samme som beskrevet over, men også at det i perioder med belastning er vibrasjoner som kommer pulsende. Merket det i dag ut av et veikryss i 3. gir opp til 50km/t, og når jeg aksellerede rolig fra 50-60 i 5.gir 30 sek etterpå. Dette på leiebilen.

 

Håper den blir bedre nå. Hadde en Polo med dsg for noen uker siden, den var mye fastere ut av kryss osv, tok tak og nølte ikke slik jeg har opplevd kassen gjør på vår bil. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vibrasjonene jeg også, utroligt nokk oppførte leigebilen vi hadde likt O.o

Det var en ny octavia med 1.2l eller noe sånt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.