Kjøre raskt i Tyskland på vinterdekk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har piggfrie vinterdekk på bilen min. Husker ikke fabrikat, men det er typen politiet i Oslo / Buskerud bruker.

I vognkortet har jeg hastighetsindeks W (270km/t) på dekkene - Om jeg har samme merking på dekket, kan jeg tømme gasspedalen på Autobahn, der fartsgrensene tillater det?

 

Jeg har kjørt fort i Tyskland før, men bare på sommerstid. Nå tenker jeg isolert sett på dekkene og hva dem tåler, ikke øvrige forhold som veitilstand, føre og vær :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis fikk trøbbel på biltilsynet i dag pga han hadde Q merka dekk 160km/t maks. Bare såvitt di ville godkjenne bilen med felger og senk pga dekka. Han sa jo at det er ingen plass i norge det var lov å kjøre så fort. Å då nevnte de det med Tyskland og andre land.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterdekk har jeg lest at man kan montere lavere indeks på.

Men, da er det i teorien ingen problemer? Har jeg W dekk kan jeg makse Passaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge har vi særegne regler for hastighet på vinterdekk, som avviker fra resten av Europa, deriblant Tyskland.

Dersom du skal kjøre i Tyskland på vinterdekk, så er du begrenset til hva slags vinterdekk som sitter på bilen. Dersom de er f.eks T-merket, så er 190 km/t maks hastighet.

Piggdekk er forøvrig ikke tillatt der nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis fikk trøbbel på biltilsynet i dag pga han hadde Q merka dekk 160km/t maks. Bare såvitt di ville godkjenne bilen med felger og senk pga dekka. Han sa jo at det er ingen plass i norge det var lov å kjøre så fort. Å då nevnte de det med Tyskland og andre land.

 

Var vel på svv i Stavanger dette? Hadde pent bedt de lese reglene de skal følge, kravet til hastighetindex på vinterdekk i Norge er Q / 160km/t, uansett hva vognkort sier. Loadindex må stemme uansett da.

 

Til trådstarter, sjekk ihvertfall hva koden på dekka er før du kjører fort. Alder på dekka kan være greit å sjekke også. Byttet nettopp dekka på bilen til en kar, 2 av dekka var fra 2003, de 2 siste var fra 2001...... Og dekka hadde loadindex 93 og 91 på en bil som skulle ha 99. Var på familiebilen dette......... Mye merkelig som ruller langs veiene..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stavanger ja grunn for eg ikke gidder godkjenne noe lenger :/ blodtrykket har ikke godt av det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket ditt er godkjent og tåler en max hastighet på 270km/t. Det tåler nok mye mer enn det, så om føret er bra er det ikke noe problem å teste ut den hastigheten. Men husk at vinterdekk går ganske fort i oppløsning ved høye temperaturer, så ligget du i slike hastigheter på bare tørre veier over lenger tid mister gummien egenskapene sine og de er ganske sikkert kast etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er dekka som up brukte så er det litt tvilsomt at de har så veldig høy hastighetsmerking. vinterdekk med høy merking er ofte harde og mest egnet for motorveier nedover euopa, de fleste nordiske har Q fordi de da kan være mykere i gummien og gi bedre grep. Selvom up av og til kjører fort er de nok neppe over 160-180 over noe lengre tid selv her på østlandet. Men sjekk dekk, det er fasiten din her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket ditt er godkjent og tåler en max hastighet på 270km/t. Det tåler nok mye mer enn det, så om føret er bra er det ikke noe problem å teste ut den hastigheten. Men husk at vinterdekk går ganske fort i oppløsning ved høye temperaturer, så ligget du i slike hastigheter på bare tørre veier over lenger tid mister gummien egenskapene sine og de er ganske sikkert kast etterpå.

 

Bare litt flisespikkeri, men kan ikke se i tråden noen plass her at dekka ER merket W / 270. Står bare OM og HVIS de er merket det. Bilen skal ha dette i flg vognkort, men hastighetindex i vognkort gjelder ikke vinterdekk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stavanger ja grunn for eg ikke gidder godkjenne noe lenger :/ blodtrykket har ikke godt av det..

 

Kjenner til det der ja. Kan være særdeles helsefarlig å stille med en bil på svv i stavanger. Sist gang jeg var der (slutten på 90-tallet) ble det bråk. Ble rett å slett hivd ut av hallen der. Kan muligens ha en sammenheng med at jeg ba kontrolløren skaffe seg profesjonell hjelp. De tåler nå ingenting heller. Fin vei opp til Haugesund!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal selvfølgelig sjekke dekk ved neste anledning :D

 

Takk folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene tåler det nok, men de blir varme, varme herder gummin som da raskere blir hard. Så hvor bra det er for dekkene er jo en annen ting. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøre fort med vinterdekk, men de er veldig myke sideveis, og det kan være farlig ved en unnamanøver i høy fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har H-indeks på dekka mine, så det er en topphastighet på 210km/t der.

 

Vi tar med sommerdekk i stedet - Er meldt 6-12 grader pluss der nede når vi drar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har H-indeks på dekka mine, så det er en topphastighet på 210km/t der.

 

Vi tar med sommerdekk i stedet - Er meldt 6-12 grader pluss der nede når vi drar :)

Pass på ikke finne snøføre i en skyggelagt sving da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt med måte såklart. Værmeldingen for hele nord-tyskland var lovende.

 

Hadde for øvrig hastighetsindeks Y på sommerdekkene, så vi er goooood :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk oljeskift på motor/DSG/Haldex og bakaksling + filter. Billig forsikring før du tester maks hastighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips!

 

Skiftet olje på motor og DSG forrige helg. Haldex og bakaksling tok jeg for noen måneder siden :)

Tenker å fremskynde neste bytte på samtlige komponenter etter turen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er smart... Husk å kjøre opp hastigheten gradvis, så ting få godt seg til på høyt turtall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lagt om til vinterdekk nært Hamburg, og lot gasspedalen falle.

 

Var dessverre veldig mørkt, så det var ikke forsvarlig å kjøre så fort.

 

Klarte 224km/h før jeg måtte gi meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du byttet TIL vinterdekk? Dere nordlendinger er ganske modige, om dere kjører til Tyskland på sommerdekk fra Bodø :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snek seg inn en skrivefeil der ja. Mente naturligvis sommerdekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.