nye glødeplugger, fortsatt tungstartet. A6 2,7 tdi

Anbefalte innlegg

07 A6 2,7 tdi (BPP)

 

Skiftet glødeplugger, matching quality fra bildeler.no, og skiftet gløderele. Bilen rister enda godt ved kaldstart, ryker og det lukter uforbrent diesel. Har koblet fra luftmassemåler og testet kaldstart uten denne, for å utelukke den. Viser ingen feil ved diagnose. Noen som har en tanke om hva det kan være? Eneste feilkode som dukker opp på bilen til stadighet er på batteri (quiscent current med forskjellige stage, intermittent,) men ved oppstart føles det ikke som om det er lite strøm, og bilen er ikke i "sparemodus" på strømmen. Noen som har en ide?

 

Hilsen Ørjan :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti lekkasje på dyse-element på V6 tdi som fører til at sylinder "fyller" seg med drivstoff over natten som igjen gjør den tungstartet med lukt av uforbrent drivstoff..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig batteri... evt noe som stjeler strøm.. har du advance key? Ang den feilkoden. Ja er vel blant annet disse kopper skivene til dysene også som forvittrer.. eller hva di gjør

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ska sjekke strøm/batteri. Tror ikke jeg har advance key, den er vell med keyless og start/stopp på knapp? Videre til dysene, har forstått det slik at de kan være et problem på disse motorene med alderen, er det selve dysen som tar kveld eller er det slik å forstå at det er strøm til dysene som er problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i så fall at dysen ikke klarer å holde tett når den ikke er i bruk, altså en intern lekkasje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært bortreist, men har endelig en uke hjemme nå. Målt batteriet, 12,38 volt med kun noen lys inne i bilen på, som vell er helt ok vil jeg tro? Var kommet akkurat under minimum på kjølevann, av en eller annen grunn. Får sjekke mer opp om det senere, oljenivå var ok så. Håper å få tatt ut dysene i løpet av neste uke, og å få sendt de inn til sjekk. Noen her inne som vet gjengedimensjoner på dysene? hadde vært greit å vite det før man demonterer, har ikke adapteret t10055/1, så må nok jukse det til litt der med noen muttere, for å få dysene ut med glidehammeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde sjekke glødingen, spenning til glødepluggene eller strøm trekket, før jeg begynte å bytte dyser.

( Spenningen kan kontrolleres vha et voltmeter i parallell med glødepluggen. Hvis du bruker mobilen til å filme voltmeteret, så finner du fort både spenning og tid. )

 

Redusert batterispenning kan føre til svakere gløding, og ingen ettergløding (som reduserer avgasser og gir mykere gange). Feil på temperatur sensorer kan også føre til redusert eller uteblitt gløding.

ref SSP_316

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før man bytter glødeplugger, releer, batteri, tempsensorer, dyser, egr osv bør følgende prøves - sett på tenningen og start bilen 15 sekunder etter glødelyset er slukket. Pleier å være en billig løsning for de mange som sliter med dieselbiler som er tungstartet eller trenger flere forsøk før den sviver rent ved temperaturer under 4 grader. (finnes biler der ute som har byttet ALT og ender opp med at dette er løsningen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treg starter..?? dvs den klarer ikke å dra fort nok rundt..?

Hadde det på Touranen. Dog en 1.9tdi men rotasjons-hastighet på starter’n kan visst spille inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du starter bilen og stopper den igjen, hvordan er den da?

Hvis du har problemer med at dysene lekker er det først når den har stått en stund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

07 A6 2,7 tdi (BPP)

 

Skiftet glødeplugger, matching quality fra bildeler.no, og skiftet gløderele. Bilen rister enda godt ved kaldstart, ryker og det lukter uforbrent diesel. Har koblet fra luftmassemåler og testet kaldstart uten denne, for å utelukke den. Viser ingen feil ved diagnose. Noen som har en tanke om hva det kan være? Eneste feilkode som dukker opp på bilen til stadighet er på batteri (quiscent current med forskjellige stage, intermittent,) men ved oppstart føles det ikke som om det er lite strøm, og bilen er ikke i "sparemodus" på strømmen. Noen som har en ide?

 

Hilsen Ørjan :)

 

Hvis problemet kun oppstår når motoren har stått over natten ved kuldegrader, så ville jeg ha byttet batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, takk for mange gode råd! Har dratt litt ut i tid dette, jobber på sjøen, og har jobbet en del ekstra + andre prosjekter og ting så har blitt lite tid til dette. Tenker at problemet ligger i retning dysene. Problemet er, som foreslått av Christian Johnsen litt lenger opp her at oppstarten er med mye vibrasjon og røyk når bilen har stått for eks. over natten. Om jeg starter den, stopper den og så starter den igjen er den helt normal. Har fått tak i avdrager til dysene fra Ebay, spesialverktøy t10055/1, så da plukker jeg ut dysene nå over påske å sender de til overhaling mens jeg er på sjøen. Har kommet frem til at det mest sannsynlig blir billigste løsning. Fasiten får jeg om 4-5 uker når jeg kommer hjem og monterer dysene igjen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tipper det jeg det er en dyse som lekker hos deg, hold oss oppdatert med hvordan det går på dyseverkstedet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.