Anbefalte innlegg

Hei!

 

En kompis har en Audi 80q B3 ombygget med AAN motor.

Motoren er orginal, har chippet oppsett og TFSI coiler.

 

Den var veldig tungstartet, så jeg fikk oppgave med å legge om på strømmen fra batteriet bak i bilen, og frem til motoren.

 

Nå ligger det en 50mm2 kabel fra batteri til starter, og 25mm2 fra batteri til sikringsboks/dynamo.

 

Det ble montert et nytt optima batteri og dette ble toppladet.

 

Vi trodde med dette at startvanskene var utbedret, men ble veldig skuffet når det ikke utgjorde noen forskjell.

 

Vi målte strømtrekket ved kjøring på starter og sammenlignet det med en annen AAN motor i kompisgjengen, og det er likt, mellom 150-160A. Så starteren virker som den er ok.

 

Vi er overbevist om at problemet er strøm/spenningsrelatert.

 

Hvis man prøver å trille bilen igang, så starter den umiddelbart.

 

Hvor ville dere fortsatt feilsøkingen?

 

Til uka skal jeg bygge rele styring på strømmen til ECU, for å minimere spenningsfallet inn til den.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle sensorer i orden?

Er ikke alltid igangrulling gir en god indikasjon på at alt er i orden.

 

Byttet dere jordinger og?

De er jo ikke enorme orginalt..

 

Er det kun starting som er problem?

Går den fint når den først er i gang?

 

:)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går strøkent når den starter ja, helt som den skal.

 

Har ikke helt kontroll på jordinger. Så der kan det jo være litt muffins for alt jeg vet.

 

Mistenker spenningsfall en vei, siden den starter momentant når ikke starteren belaster systemet.

 

Når vi kjører den på starteren, kan gå alt fra 5 til 30sek før den starter, og vi hører at den feiltenner, for turtallet synker innimellom, så virker som at den tenner for tidlig enkelte ganger.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snedig..

Ville byttet jordingene også så er du sikret hvartfall.

Pleier og sitte på motorfestet på førerside.

 

Normalt sett kan man starte en 20v med rimelig daut batteri (om alt er i orden ellers), så dette stusser meg litt.

Noe oppkoblings problemer iom den er ombygd kanskje?

 

:)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er jo muligheter for litt av hvert, desverre litt kvasiløsninger på div her.

 

Tenkte helst på om noen hadde hatt samme problemet og det viste seg at det var en vanlig feil.

 

Men for gå over jordinger også, så blir det bra det også hvertfall, skader hvertfall ikke.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig problem med AAN når den ikke starter selv men tenner og går fint når den dyttes i gang, er hallsensor.

Sjekk tilkoblinger og funksjon, holder noen ganger å spraye den med kjølespray for å teste teorien.

Vanlig er at den gradvis blir vanskelig å starte når den er varm, for så å bli helt umulig.

Litt rart den er 'treg', men hva er spenningen ved starter?

Verdt et forsøk, i det minste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Bjørn her ja.

G40/kam giver er en slager på slikt.

:)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at motoren skal starte trenger man på en 2.2T, signal fra 3 sensorer:

1) CKP - G4 - TDC føler

2) RPM - G28

3) CMP - G40 - HALL giver

Når motoren har startet, kan en (men ikke G28?) av disse tre feilen uten at motoren stopper, men motoreffekten vil bli redusert.

 

G40 - Camshaft Position Sensor (HALL giver), har 3 ledninger inn.

1- ledning til jord

2- ledning, signal. Ligger normalt høy ca 4,8volt, og blir trekt lav

3- ledning, tilførsel Vcc (tror det er 5Volt)

 

G4 og G28 er induktive følere, og er meget følsom for avstanden til "jerntappen".

G28 bruker tennene på starterkransen som referanse.

G4 bruker en "Referanse pinn" for tenning, 62° Before TDC. Avstanden til denne kan blir for stor, og gi startproblemer.

 

Mål heller motoren RPM under start, enn strømtrekket, men dere hører nok forskjell på hastighet. Mener 200? rpm er bra hastighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk folkens! For måle rpm med vag-com mens vi prøver, så ser vi hva motronic'en ser hvertfall.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får nok ikke målt RPM vha vagcom/VCDS under oppstart, du må bruke et eksternt apparat og måle f.eks. mot reimhjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har et optisk instrument til det.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare spørre dumt, men er det det at motoren bruker tid på å starte, eller er det det at du opplever at motoren går sakte rundt? Når jeg først leste innlegget så tenkte jeg på spenningsfall eller spenningsforskjell, men alle andre her tolket det som at motoren bruker tid på å starte.

 

Er ikke bare motoren som er sløv her, hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke klaget på at motoren går sakte rundt nei, uten at vi har målt, så høres det hvertfall helt lik ut som bilen ved siden av vi sammenlignet strømtrekket med.

 

Jeg har heller ikke helt troa på at motoren er "sløv", siden når vi triller den ut av verkstedet så starter den i det øyeblikket han slipper clutchen. Den starter uten å nøle. Selv på isbanekjøringen i Sigdal, så ville den ikke starte i køen, så vi måtte skyve den igang, og det er begrenset å fort man klarer å skyve en bil med ishjul på oppkjørt snø, men jaggu startet den.

 

Jeg holder en knapp på elektrisk feil en plass, så for se til onsdag, da blir det feilsøking igjen.

 

Gå over jordinger, sjekke spenning på ECU mens vi kjører den på starteren osv..

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vi sjekket jordinger, og det er bra greier.

 

Motoren går 205-210omdr når vi kjører den på starteren.

 

Mens vi kjører den på starteren måler vi 10,8v inn på begge tilførslene til ECU, pin 18 og pin 27.

 

Selv med startkabler på, vil den ikke starte.

 

Den surnet veldig, den får masse bensin når vi holder på sånn, så etter at vi hadde hatt ute pluggene og brent av dem og tørket dem, så kunne jeg trille den baklengs ut av verkstedet, også startet den i revers. Skal liksom ingenting til, når man ikke kjører den på starteren.

 

 

 

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje coilsettet er øre for spenningsfall?

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru ut alle pluggene og legg de oppå motoren, tilkoblet coil, og med en ledning mellom pluggene og til jord.

Se hvordan de tenner. Det vil ta noen sekunder, så ser du et tydelig mønster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde visst prøvd det før her, var visst helt hulter til bukter :P.

 

Men han prøver org coil rekke imorgen.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager den dårlige videoen, men YouTube kødder til når jeg har filmet på høykant [emoji14]

 

Lyden er uansett det viktigste.

 

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere kontrollert at kammene er korrekt innstilt ?

Sjekk TDC f.eks. (vha en plaststang) via plugghullet til sylinder 1

Sjekk så at kammene er innstilt på merkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må evnt sjekkes opp i, jeg var ikke med på sammenstilling av motor etter toppaknings bytte.

 

Men min logikk får det ikke til å stemme at den skal starte så innmari lett ved å trille, og nærmest umulig på starteren.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig i tankegangen, og det Fredrik foreslo, mulig for lav spenning til coil under oppstart.

Liker å starte med å kontrollere at motoren er mekanisk korrekt, veiv vs kammer, TDC trigger, ... før jeg går løs på det elektriske, og chip/ECU/tuning.

 

Ja, det kan høres ut som tenningsfeil under oppstart, og da trolig alt for mye fortenning.

Hvis jeg husker korrekt, så trenger den signal fra både HALL og TDC for å starte (starte via startmotor), men bare en av disse for å gå (som å skyve den i gang). Så et svakt eller sporadisk sensor signal, kan gjøre starten vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECU bryr seg jo ikke om man drar rundt motoren med starter eller girkasse, så skulle ikke hatt noe å si det.

 

Men nå har han bestilt ny hallgiver, så blir instilling av kammer sjekket samtidig som den byttes.

 

5v til hallgiver lå på 4,9v, både mens motoren sto stille, og når vi dro den på starteren. Men hvis hallgiver er dårlig, så kan det jo være at startmotoren gir fra seg litt støy, som forvirrer motorstyring, og genererer feiltenninger.

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt med ny hallgiver.

Uansett om det hjelper eller ei så er det greit og bytte.

Og de er jo kjent for å gi mange rare feilslag.. :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å bytte hallgiver selv. Hvor kjøper han den?

Sjekket møller, de har ikke. 12bildeler.no har til ca 1500 m/mva og frakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk etter bosch 0232101020 på ebay, ca 6-800kr. :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.