Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått en ulyd i bilen som definitivt ikke skal være der.

Ved kjøring på små humper, slik som for eksempel vaskebrett, høre det ut som att foringene til stabstaget er fullstendig borte, men de ser ganske greie ut.

 

Spurte mitt lokale verksted om de kunne se etter ulyden under EU-kontrollen, de kunne høre den, men fant den ikke. (bilen gjikk glatt igjennom PKK'en.

 

Bestilte så time hos det nærmeste merkeverkstedet. Etter en liten prøvetur med meg som sjøfør og en tur på bukken mente de at servotannstanga var gåen, fordi de hadde hørt en liten lyd når de rista på hjulet sideveis.

 

Jeg bytta servotannstanga på A4'en min for et halvt år siden og aldri i verden om den kan lage den lyden, ivertfall så lenge styringa er helt fin.

 

Noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg om en lyd jeg ikke har hørt, men på generell basis.

Alt i forstilling kan lage ulyd, så en må bare gå over alt, men jeg har av erfaring lært at når "ingenting" kan lage lyden er det som regel støtdempere som lager lyden.

Støtdempere er vanskelig/umulig å kontrollere for ulyd når de sitter på bilen, og dermed ofte oversett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdt å sjekke ut, mtp at du nevner du har byttet tannstang: Sjekk for løse bolter. 8A D4 er for nytt for min del til at jeg veit noe særlig om de, men veit at 3BG og A6 C5 blant annet sliter med én eller flere løse bolter "fra fabrikk" (etter mange tilbakelagte km, selvsag) på tannstanga, noe som kan indikere at oppgitt moment er for lite.

 

Men som Jesper sier, alt i en forstilling kan lage låt - alt fra løse bremseklosser til stabstagforinger, bærearmer, dempere osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde slik lyd på RS6'n min,fant ingen slakke på noe. Viste seg å være en bolt som sitt oppi vannkassa som fester tannstanga,den var en millimeter slakke på og det hørtes ut som hele forstillinga var på vei ut. Dro til den og stille ble det

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar, jeg får prøve en tur på bukken på jobb og se igjennom det som er foran der. Kommer med tilbakemelding når eg finner noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden ditt lokal verksted og merkeverstedet ikke fant noe konkret, så er det trolig ikke relatert til bærearmer.

 

Det kan uansett være en ide å sjekke bærearmer, da spesielt øvre bærearmer og U-link til stabilisatorstag. Det er ikke alltid lett å finne feilen selv i løftebukk, siden foringene/gummi står i spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre bare tilgang til vanlig to søylers bukk, det beste hadde kanskje vært en kjørerampebukk slik at hjulopphenget blir stående i normalstilling.

 

Første gangen jeg hørte lyden var jeg 100% sikker på at det var disse linkene til stabilisatorstaget eller foringene i front som holder stanga.

 

Selv om det er en A8 er det ikke noe særlig mer avansert oppbygd enn hvilken som helst VAG, bare litt grovere dimensjonert :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har fått en ulyd i bilen som definitivt ikke skal være der.

Ved kjøring på små humper, slik som for eksempel vaskebrett, høre det ut som att foringene til stabstaget er fullstendig borte, men de ser ganske greie ut.

 

Spurte mitt lokale verksted om de kunne se etter ulyden under EU-kontrollen, de kunne høre den, men fant den ikke. (bilen gjikk glatt igjennom PKK'en.

 

Bestilte så time hos det nærmeste merkeverkstedet. Etter en liten prøvetur med meg som sjøfør og en tur på bukken mente de at servotannstanga var gåen, fordi de hadde hørt en liten lyd når de rista på hjulet sideveis.

 

Jeg bytta servotannstanga på A4'en min for et halvt år siden og aldri i verden om den kan lage den lyden, ivertfall så lenge styringa er helt fin.

 

Noen som har noen tips?

 

Kan jo ta opp igjen denne tråden da jeg har fått fiksa problemet.

 

Kan vere nyttig for andre som støter på samme problem.

 

Fikk bilen opp på bukk og tok av plata under motoren for å komme til alt av forstillingsdeler.

Kikka, rista og spetta forsiktig på alt som var av deler. Ingenting var løst, men gummiforingene i staga som forbinder stabilisatorstaget med fjærbeina såg mistenklige ut.

Demonterte et av de og satte det i skrustikka, tok et maskinspett igjenom hullet på foringa og "rørte" rundt. Skulle veldig lite til før jeg merket metallisk kontakt.

 

Bestilte nye og monterte de, ulyd er nå borte.

 

Kan legge til at gumpen foreslo å bytte servostanga til 30000,- + arbeid, som ikke ville hjulpet en dritt.: bh :

Disse koblingstaga kosta ca 1000,- pr stk, arbeid var gratis : smil :

 

(OBS, disse staga skal skruest til med bilen i kontroll posisjon, altså normalt belastet. Har du ikke en kjørerampebukk eller smøregrav, trenger du å lage et spesialverktøy som du monterer isteden for hjulet for å kunne komme til på skruene.

 

2018-04-07 17.12.46.jpg

 

Utslitt foring, legg merke til glipe mellom gummi og metall.

 

2018-04-07 18.05.51.jpg

 

Utslitt stag med delenummer.

 

stang.jpg

 

Nytt stag (ny type)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

China stag???

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.