Rad vifte trøbbel Audi S2 3b.

Anbefalte innlegg

Bytta kjølevifte på min S2 forrige tur jeg var hjemme fra jobb, å vifta funka som bare det etter bytte. Nå når jeg kom hjem, starta bilen så slo vifta seg på med en gang tenningen ble slått på. Vifta går kontinuerlig så lenge tenning er PÅ eller motor går. Slår jeg av tenninga så stopper vifta.

 

Har koblet fra termostaten som står i bunnen av radiatoren, men vifta går fortsatt så fort tenningen slås på.

 

Noen som har noen tips å komme med her? Kan det være et relee som henger, i såfall hvilket? Har lest om auto-run releet, men der er symptomene at vifta går kontinuerlig uavhengig av tenning av eller på.

 

Vifta går i full speed, og er ganske høyfrekvent så er irritabelt over tid i tillegg blir det fort running hours på vifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måler stengt / kortslunging mellom PIN 1 - 2 og 1 - 3 i kontakten til termostaten, samt kortslutning mellom PIN 2 - 3..

 

Kobler jeg fra PIN 1 så starter ikke vifta med tenning på. Mener at PIN 2 og 3 er til middels og høy hastighet..?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er releet til afterrun pumpa som har klikka som du nevner.

Stort brunt eller svart rele. På RS2 sitter det under rattet men litt usikker på hvor det sitter på coupe. Muligens under hanskerom.

 

Da får du akkurat disse symptomene du har her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved siden av den "store stygge" 3/4-pins multisensoren som er under vannrailen, har du en 2-pins termobryter. Sjekk om viften slår inn om du kobler ifra en av lederne (Vær obs, det er 12v på den ene så ikke kom til gods med den, ellers kortslutter du kretsen og må bytte sikring.

 

20vmfsen.jpg

 

Hvis det ikke løser problemet, så kan det være releet som Jon Arne nevner, det ser slik ut:

 

S4_S6_After_run_relay.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ut med afterrun releet å vifta starter likevell, ergo ingen vits i å prøve å ta av noen av de på vannrailen da releet styres fra de.

Originalt er det 3 ledninger i ledningsnettet, brun (minus), blå/rød og sort/rød, som er for steg 1 og 2 på hastigheten. Disse er skjøtet med noe "eget" av en aller annen tidligere eier. Etter å ha snakket med Jon Arne, så skal den ene hastigheten styres via tempbryteren på vannrailen og den andre via termostaten som står i bunn på radiator. Hos meg er det modifisert slik at både steg 1 og 2 er koblet sammen, og vifta styres kun via termostat på radiator (tror jeg kom frem til det). Afterrun er ikke i bruk her tydeligvis.

 

Hvis dere ser på bildet her, så er det den kontakten med 2 ledninger, rød/hvit, når den er koblet til så starter vifta å går konstant. Når den kobles fra så starter IKKE vifta, men når jeg jumper PIN 3 - 1 i kontakten til termostat så starter vifta med en gang. Det forteller meg at så lenge termostaten fungerer så skal vifta starte når termostaten legger inn sluttet krets ved en gitt temperatur.

 

8596774204813cab52bb430397bd4d9e.jpg

 

Skulle så bekrefte dette, så jeg kobla FRA de 2 ledningene rød/hvit, å starta bilen. Bilen gikk på tomgang, å jeg fikk opp til 97 grader i sprutet, mens i instrumentet viste den bare 75-80 grader, da torsa jeg ikke å gå lengre, så tvangskjørte vifte slik at den fikk kjølt seg ned. Regner med sprutet henter temperaturen fra giver bak på topp? Hva med den i instrumentet? Eller er det bare forsinkelse..?[emoji782]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig stor takk til Jon Arne som gidder å ta seg tid til å hjelpe på messenger!! You go girl: rock ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så enkelt kan det faktisk gjøres, bare man kunne brukt hodet til å tenke enkelt, istedet for komplisert: rolleyes Jon Arne spurte om jeg hadde digitalt klimapanel? Noe jeg har, så tipsa om å prøve å slå av air condition. Så ble gjort, å vifta stoppa: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde flere sjekkpunkter så jeg hadde kommet til resten av el-nettet for kjøling, startet bare med afterrun-kretsen for det er den som stort sett feiler først.

 

Du kan også velge ECON på klimapanelet så vil heller ikke da vifta gå. Men det er en fin funksjon for banekjøring, at vifta går på Trinn 1 hele tiden er fint etter å komme inn i pit, istedet for å ha en vifte som veksler imellom av og Trinn 2 (noe som også kan forårsake at motoren dør ut av den plutselige strømtrekk-økningen)

 

Temp-sensoren bak på blokka (G62) vil alltid lese høyere temperatur enn instrumentpanelet, da føleren på vannrail (F96) er avkjølt vann etter radiator, mens temp-sensoren bak på blokka er siste målepunkt før vannet skal inn i radiatoren for kjøling.

Ikke uvanlig å lese 99 grader på G62 mens F96 leser 90 grader.

 

Når det gjelder multitemp-bryteren på radiatoren, så slår Trinn 2 inn på ca. 95 grader og ut igjen på ca. 84 grader. Trinn 3 slår inn på ca. 102 grader og ut igjen på ca. 91 grader.

 

 

Orignal Motronic har "hard-limit" når G62 rapporterer 119 grader. Når denne temperaturen nåes, vil ECU gi 100% på N75-ventilen for å senke ladetrykk til grunntrykk og trekke tenning.

F96 vil rundt samme temperatur gi deg rød auto-check lampe på temperatur og sende signal til klimapanelet om å slå ut kompressoren, alt for å redusere belastning på motoren for å få ned temperaturen.

 

 

 

Håper selv om du har løst ditt problem, at dette kan være til hjelp for andre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet var IKKE løst viser det seg. I dag vil ikke vifta starte i det heletatt, å jeg har målt meg frem til at jeg har 12v på PIN 30 og 85 på relee-holderen, nr 3 fra venstre i vannkassa, merket med 214, som er styrestrømmen til releet og matinga til vifta. Men jeg mangler jord på PIN 86, så det tyder på at det er jordinga som bryter styrestrømmen til releet for vifta. Vet du hvor denne kommer fra Chris William?

 

Uavhengig av mitt problem, så setter jeg enormt stor pris på informasjonen du kommer med her[emoji4]

 

Prøvde å laske trinn 2 og 3 på vifta ( Pin 3-1 og 3-2, der PIN 3 er negativ) med skjer ingenting når jeg skrur på tenningen, som igjen sier seg selv når relee 214 (nr 3) ikke legger inn lukket kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått feilsøkt litt mer, å i tillegg fått tegning over systemet. Releet skal ha fast jordingspunkt, og det skal være +12v som skal bryte. +12V er lasket i kontakten til termobryter i bunn av radiator, som igjen forklarer hvorfor vifta har gått konstant. Testa relee 3 i kveld, å jeg har +12v på PIN 85 i releeboks så laget jeg en ledning som jeg la til jord og på terminal 86 på releet å da slo det inn. Jumpet i tillegg PIN 30 og 87 å får da 12v ned til pluggene på vifta. Iht denne tegningen så skal releet ha konstant jord, så kan være så enkelt som brudd i jordlederen eller løs tilkobling på undersiden av relee boksen, over panelet ved pedalene.

 

Takk til Vidar Smevik som fikk tak i skjema!

 

Linje 30 = Konstantstrøm

Linje 15 = Direkte fra tenningslås

X = Relee som gir tenningsstrøm

Line 31= Jord

822ec380971df4d046d2f3f2cb1a148c.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.