Hva tenker folk om giroljer?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å bytte girolje. Satt å leitet litt rundt da jeg ironisk nok kom over denne videoen fra en Garasjen episode. Hva tenker folk om dette?

 

 

 

Jeg bare husker jeg leste en diskusjon om at det ikke hadde så mye å si hva slags olje man kjøper. Dette gjaldt vel motorolje, men det spiller vel ingen stor rolle? Jeg er veldig uenig i at det ikke har noe å si, da jeg er rimelig sikker på at man får det man betaler for! Må jo jo være forskjell på kvalitet?

Uansett, tror dere dette er kurant å prøve på en hverdagsbil som innimellom kan få litt tyn? Tenker i hovedsak på dogleg kassen i Mercedesen min.

Her er litt mer info om oljen fra filmen:

 

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2422&PID=4701&M=NewsV2&Action=1&NewsId=656

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden vi er kun snakker tenking (uten å ha sett videoen da den ikke funker).

så er jeg i den båten at så lenge olja oppfyller kravene som produsent av bil/gir etc setter. så har ikke navn på olja så mye å si.

 

det vil jo ikke si at biltema og castrol kan sidestilles. for det kan de jo ikke, men de skal jo i _teorien_ oppfylle samme krav. og man burde jo kunne bruke olje med et anna merknavn..

 

rart dette der, hvor mye et navn kan fordyre et produkt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jojo, for all del, er fullt klar over at både utseende/design på kanne og produktnavn kan spille inn på dette! Jeg har alltid vært en fæn av Castrol selv men jeg har aldri tatt ett giroljeskift før, da det ikke har vært noe behov for. Misforstå meg rett, kunne/burde sikkert ha vært gjort. Siden jeg har blitt anbefalt at diff/gir bør ha ny olje hvert 100.000km.

 

PS! Nå er første post oppdatert så man får linke seg videre istedet hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Dan. Viktigste er at spesifikasjonene stemmer. Mange, spesielt FB-ekspertene, ser kun på viskositet og merkenavn og glemmer det viktigste. I de tilfenne er det mye bedre med en billig "drittolje" med korrekte spesifikasjoner, enn en dyr merkeolje som ikke er egnet for din motor, girkasse, diff etc, etc.

 

Når det er sagt, er det garantert noen oljer som er bedre enn andre og har selv merket forskjell i gange på motor når jeg har skiftet til annen produsent, både positivt og negativt.

 

Var ganske fascinerende med den oljen i videoen, da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror dere om å prøve den oljen der i ei girkasse a? De skryter veldig av den i garasjen episoden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, så lenge den oppfyller de spesifikasjonene girkassen din skal ha, så kjør på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bra den olja, men var jo en smule sponsa da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jojo, sponset eller ei, bare ser hvordan den fungerer i videoen. Dette kan du jo sjekke opp hjemme og! Kjøp en olje med riktige Specs også kjøper mann den orion oljen så ser man fort det om den er verdt pengene vil jeg tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk aldri noe ordentlig svar på om folk tror denne oljen kan være en god ide da : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker denne olja på 01E kassa på banebilen vår. Kjørte første treff med standard spec olje i 2016, og bytta over til denne senere. Støy har jeg ikke merka så mye av da alt er skrudd rett i karosseri. Men girskift ble lettere på høye turtall. Om man bomgirer 01E kassa så kan det ta noe tid før skiftemuffer går seg til igjen, har ikke hatt dette problemet siden oljeskift. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, stemmer! Da kan det nok hende jeg kjøper litt selv og. Handler dere en del av denne oljen? Isåfall kjøper jeg gjerne av deg og om du handler litt ekstra neste gang :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster det for en 5L med denne Orion olja?

 

Både virkemåte og egenskaper er forsåvidt identisk med Omega 690(som også selges av Relekta), denne oljen har mange brukt med gode tilbakemeldinger.

 

Om en olje eller et hvilket som helst produkt oppfyller et krav eller en industristandard, så er det ikke dermed sagt at dette produktet er så bra som det overhodet går ann. Hele poenget med industristandarder som API, ISO, etc, er at hele bransjen kan designe noe til en felles standard. Man vil alltid ha produkter som er langt bedre enn hva standarden krever.

 

Jeg har brukt Omega 690 i mange år. Prøvde den først på girkassa til RS2'en min, da den var litt lei å få i 2.gir, og både girkasse og bakdiff ula litt og knurra ved rygging og full sving(Syndrom ved konstant 4WD), og med 690 olja, så smatt den lettere i gir og det ble merkbart mindre lyd.

 

Hadde samme på gir og bakdiff på en B5 RS4 jeg hadde, og opplevde samme resultat der.

 

Nå har jeg 690 olja i bakdiffen på RS6'n, merka ikke noe forskjell her da bilen ikke hadde gått mer en 59.000km, så det var mer for å bare ha det beste.

 

Jeg har alltid hørt at Leopardene i forsvaret også bruker Omega 690 i girkassene :)

 

Eneste problemet med disse oljene er prisen. Ihvertfall er Omega oljen sinnsykt dyr. Sist jeg handlet, dro jeg til lageret til Relekta på Økern og handlet direkte av de, kosta vel nesten 5000kr for en 5L.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da koster sikkert denne noe av det samme. Må kontakte dem for pris så vidt jeg fant ut. Men det er jo klart at dette er jo ikke det man skifter veldig ofte på en bruksbil så om det koster 5laken så får nå det bare stå til pers! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da være mulig å skaffe Omega 690 til en bedre pris? Etter hva jeg kan lese kjapt på nettet, er Orion 870 en videreutvikling av Omega 690 og dermed "bedre" - i gåseøyne da jeg ikke har noe som kan backe opp den påstånden. Link til tråd der jeg fant påstanden, og samme kar skriver også om at denne oljen kan skaffes fra Mekonomen, Bilxtra og et par andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre med en kompis av meg da. Han jobber som daglig leder på en mekonomen’sjappe i nærheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre med en kompis av meg da. Han jobber som daglig leder på en mekonomen’sjappe i nærheten.

Gjør gjerne det.

 

Forhørte meg med Bilxtra i Hunndalen, og de fikk ikke skaffet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var to typer orion olje slik jeg skjønte 870AEG og 870AE. Den første er dyrest. Der var litersprisen rundt 1600kr mens AE oljen koster 1300kr for en 5l dunk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange forskjellige, men begge de du har fått pris på har for høy viskositet (ihvertfall for min del):

 

BL870A 80W90 205 l

BL870E 80W90 5 l

BL870EG 80W90 1 l

BL870F 85W140 205 l

BL870H 85W140 20 l

BL870J 85W140 5 l

BL870K 90W 205 l

BL870M 90W 20 l

BL870O 90W 5 l

BL870P 140W 205 l

BL870R 140W 20 l

BL870T 140W 5 l

BL870U 75W90 205 l

BL870W 75W90 20 l

BL870Y 75W90 5 l

BL870G 75W90 1 l

BL870AE 75W140 5 l

BL870AEG 75W140 1 l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva anbefaler du på en Mercedes som kun skal gå på sommeren a? Og to audi b5 tq som skal gå hele året?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de to du linker til, Cato, er det kun spesifikasjonene som er forskjellig?

Hva anbefaler du på en Mercedes som kun skal gå på sommeren a? Og to audi b5 tq som skal gå hele året?

Ville ha holdt meg til samme viskositet som fabrikkspec på samtlige biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de to du linker til, Cato, er det kun spesifikasjonene som er forskjellig?

Jeg vet ikke noe mer om 690MZ vs 690MX enn hva hiddenbladene sier. Jeg synes det var verdt å nevnt at det finnes flere utgaver av 690 oljen, siden alle bare sier 690.

 

Hva anbefaler du på en Mercedes som kun skal gå på sommeren a? Og to audi b5 tq som skal gå hele året?

Helt enig med Mads, hold deg til original viskositet. Til det bruket hadde jeg kjøpt "vanlig" girolje, de fleste kjører jo bilens levetid uten å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men girkassen som sitter i er rimelig sjelden så for min del føler jeg det er best å gå for ei såpass bra olje, selv kun til sommerkjøring!

 

Edit; Men da med riktig specs på oljen som blir brukt!:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt omega 690 på RS2'en og RS4'en og det ble en stor forskjell ved banekjøring. den er seig når den er kald, så man må ta det rolig noen minutter, men girkassen oppleves som mye mer tight når olja er skikkelig varm og den er mer presis, mindre sjanse for å bomgire. brukte Omega 690 75W140 både i girkasse og bakdiff.

 

Bruker den og i en '71 citroen ds samt i NSU'en. 80w90. Begge disse ble jevnere og mer stillegående. Eneste minuset er at den klatrer opp speedometerwiren som kan se ut som lekkasje under. (10 dråper i året)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt omega 690 på RS2'en og RS4'en og det ble en stor forskjell ved banekjøring. den er seig når den er kald, så man må ta det rolig noen minutter, men girkassen oppleves som mye mer tight når olja er skikkelig varm og den er mer presis, mindre sjanse for å bomgire. brukte Omega 690 75W140 både i girkasse og bakdiff.

 

Bruker den og i en '71 citroen ds samt i NSU'en. 80w90. Begge disse ble jevnere og mer stillegående. Eneste minuset er at den klatrer opp speedometerwiren som kan se ut som lekkasje under. (10 dråper i året)

 

Gjør ikke så mye om den er litt seig når den er kald. Er som sagt til sommerbilen det er viktigst og den lar jeg være varm før jeg drar på noe voldsomt!:) får prøve å finne ut hva slags girkasse jeg egentlig har. Var vanskelig å finne specs på oljen som er anbefalt så jeg må nok avvente oljeskift til jeg har vært hos Bertel O Steen!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.