Hva er typiske tegn/symptomer på at en clutch begynner å bli slitt? (2,0 TDi)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en 2005 mod Golf 2.0 TDi Sportline (140HK) som akkurat har bikket 200k km.

 

Jeg mistenker at clutchen kan ha begynt på siste verset, men det er litt kjedelig å begi seg ut på clutchbytte uten å være ganske så sikker på at det er det som er problemet.

 

Her er hendelsesforløp/symptomer jeg har opplevd så langt:

Startet bilen en kald morgen, var litt snar på å slippe ut clutchen i revers, hørte da et klunk fremme i motorrrom (litt samme lyd som om det var fast-rusta bremser som slapp) Etter dette så har bilen lugget litt når jeg slurer clutch i 1. gir (gjerne med litt pådrag), og girsjaltingen føles som om den har slitte synk-ringer (revers og 1. gir).

Det er ingen ulyder, så jeg tror ikke det er svinghjulet. Har snakket med en kompis som jobber på verksted, og han sier han aldri har vært borti et gåent svinghjul som ikke lager lyd. Til info mistenkte jeg først at det var motorfeste (hundebeinet) som hadde takket for seg, men det er sjekket og klarert.

 

Takk for evt tips til hva dette kan være!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærer på lamellen som er knekt løsnet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er noe slikt jeg også tenker kan ha skjedd... Men greit å høre andres tanker/erfaringer. Som sagt, det er jo en god helgejobb å skru ned kassa for å finne det ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti flere svinghjul som er defekte uten ulyd, og da kan du oppleve det du nevner her, kan i tillegg få ekstrem vibirasjon ved hard pådrag ved lavt turtall. Svinghjulet rir da på «endestopp» og all vibirasjon forplanter seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti flere svinghjul som er defekte uten ulyd, og da kan du oppleve det du nevner her, kan i tillegg få ekstrem vibirasjon ved hard pådrag ved lavt turtall. Svinghjulet rir da på «endestopp» og all vibirasjon forplanter seg.

 

Er det mulig å se på svinghjulet om det er defekt? (etter man har tatt ned girkassen?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å skjekke om svinghjul er defekt, kan du prøve i vri den indre delen fra side til side (siden et dobbelmasse svinhjul er to delt).

Svinghjulet skal da returnere til midt posisjon om det er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også «løfte og senke» og kjenne etter «hjullagerslakk» i det. Skal ikke være noe slakk her, verken opp/ned eller inn/ut.

I tilfeller uten ulyd vil slakken være som beskrevet over, i rotasjonsretning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status-update, utløserlager ramlet ut når jeg tok ned kassa. Trykkplata/clutchen kan jeg vri fra side til side som beskrevet over uten at det går tilbake. Jeg kan også trykke på clutchen og høre klakkelyd. Så ja, det var rimelig gåent her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.