Demontere bakdempere 91' Audi 100 Q Avant

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd fra skrukyndige her... en 91mod Audi 100 Q Avant (typ44/C3)

 

Har fått 2'er feil på PKK; "rust/brudd i infestninger/topper til fjær"... se bildet.

Hvordan skru dette løst? Går et rør inn her... noe å passe på her?

 

På forhånd takk. :)

20180220_135627.jpg

20180220_135636.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har bil med automatisk nivåregulering så du må skru av slangen for å kunne få ut demperen. Deretter er det 3 stk muttere i toppen og en bolt i bunn du må løsne. Bærearmen vil falle litt ned når du løsner i toppen. Kan med fordel holde denne igjen med en jekk eller girkassejekk og slippe den pent ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nivåreguleringen er en del av demperen, og kan med fordel(?) fjernes uten noe problemer, ikke sant? Og jeg kan sette inn settet jeg har med gule Koni-dempere og H&R fjører..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått løs og av demper og fjør. :)

20180222_124649.jpg

20180222_115421.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tippetopp :)

 

Hydraulikken kan blendes og vanlige dempere kan settes inn.

 

:)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å blende. Minnes at dempere til biler uten høyderegulering er en smule lavere, så den kommer til å ligge litt på rumpa. Ikke at det er noen aktuell problemstilling om du skal på med senk istedenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig like greit at du blir kvitt de demperne, den dagen det passer minst så ryker den hydrauliske delen i demperen også mister du da alt hydraulisk trykk. Det innebærer da demperne bak, bremsekraftforsterkeren og servostyringen. Jeg mistet den på vei hjem ifra en Sverigetur, var først sikker på jeg ikke ville klare å bremse, deretter at jeg aldri i verden ville klare svingen. Ente med at jeg også måtte kjøpe ny servopumpe fordi den hadde gått tørt for lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå fått sett på denne dempertårnbraketten, som de noterte på PKK. På høyre side, har braketten rett og slett blitt flatklemt. Ser meget dårlig ut på venstre side også.

 

Så, er det noen som har liggende dette, evt hele enheten? Er det andre braketter, for biler uten nivåregulering - siden jeg tenker å bytte vekk dette?

20180222_145403.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du må bruke topplager/brakett i fra bil uten nivåregulering. Du kan egentlig hive hele satsen du har der : smil : Bør være en smal sak å få tak i selv oppi nord. Ev så kan jeg se hva jeg har liggende av topplager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forbindelse med fjerning av nivåreguleringen... Er lastavhengig bremsekraftregulator en del av dette systemet, og må bygges om? Ser det mangler et stag til den, på denne bilen..? Ser også det går et nettverk av hydraulikkrør og "bokser", under bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Staget du refererer til er nok staget som går ned på stabstaget, og måler hvor mye last som er i bilen (vha stabstagets vridning). Så vidt jeg vet er det bare å blende systemet og kjøre videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blendet systemet og gjorde ikke noe mer enn det på min gamle typ44. Finner en tråd om du søker etter mine tråder under dette underforumet, der det muligens står noe info du kan trenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av braketten... :)

20180306_132100.jpg

20180306_132056.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av det jeg tror er lastavhengig bremsekraftregulator. Er nevnt på PKK, at "forbindelsesledd defekt". Vet ikke hvordan dette fungerer, mtp PKK og fjerning/ombygging..? Må vel ha dette i orden på etterkontrollen..?

20180308_152049.jpg

20180308_151957.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke bremsesystemet og nivåreg to uavhengige systemer? Hvis du følger rørene under der? Biler med nivåregulering har jo ekstra stor servoolje tank..

Det staget ser det ut som du bare kan skru av ventilen? Case Closed : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er ikke bremsesystemet og nivåreg to uavhengige systemer? Hvis du følger rørene under der? Biler med nivåregulering har jo ekstra stor servoolje tank..

Det staget ser det ut som du bare kan skru av ventilen? Case Closed : smil :

 

Jeg ble bare veldig usikker. Fulgte rørene, fra nivåregulerings-demper/bomba, og det ser ut som de går via bremsekraftregulatoren..? Får høre med teknisk på Møller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jo, men er du sikker på at den enheten er en bremsekraftregulator? Går det rør ut til bremsene i fra den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jo, men er du sikker på at den enheten er en bremsekraftregulator? Går det rør ut til bremsene i fra den?

 

Nei, er jo ikke helt sikker, men er flere som har pekt denne ut som det. Ekstra usikker er jeg jo også, når jeg fikk 2'er feil på PKK på "mangler stag/forbindelse" på bremsekraftregulator. Enten vet verkstedet ikke hva de snakker om, eller så er det noe i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri sett bremsekraftregulator på C4 nemlig. Bare to br rør bakover direkte i fra abs unit.

 

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.