Knaking/lyd fra ratt/servo ved ratting stillestående - MQB

Anbefalte innlegg

Merket det tidligere i vinter også men så ble det stille. Virker som det kommer fra høyre side men at lyden er mest fremtredende ved svinging til venstre. Vanskelig å forklare lyd men virker som knaking eller gummi-hyling på en måte.

 

MQB Octavia III - 16500km.

 

Noen som kjenner seg igjen eller vet om dette er et problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på toppen av fjære på den siden lyden er når noen svinger for deg. Ofte kan du se at fjæra «hopper» fordi lageret i toppen går tregt

 

Evt så kjenner du på fjæra mens den svinger

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på toppen av fjære på den siden lyden er når noen svinger for deg. Ofte kan du se at fjæra «hopper» fordi lageret i toppen går tregt

 

Evt så kjenner du på fjæra mens den svinger

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takker for input, dette skal jeg prøve. Er dette noe som skal/bør fikses om det er dette lageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale å fikse det før eller siden ja, men det er ikke kjempe prekært/alvorlig med mindre det står bom fast:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale å fikse det før eller siden ja, men det er ikke kjempe prekært/alvorlig med mindre det står bom fast:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takker inderlig for svar.

 

Da skal dette undersøkes nærmere :)

 

 

-----------------------------------------------------

Setter tråden som løst når problem er bekreftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er fjærbenslageret som går trått vil det påføre fjæra mer stress og du ender med fjærbrudd hvis du tøyer strikken for langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er fjærbenslageret som går trått vil det påføre fjæra mer stress og du ender med fjærbrudd hvis du tøyer strikken for langt.

 

Kjenner jeg blir forbauset om det er fjærbenslageret som faktisk er gåent, etter kun 16500km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ikke alltid ha litt fart før man ratter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ikke alltid ha litt fart før man ratter?

 

Det var i svært lav fart (manøvrering i parkeringskjeller) jeg først hørte lyden, deretter prøvde jeg ved stillestående. Vanligvis er det bevegelse på bilen når jeg ratter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket fjærene og begge beveger seg fint så fjærbenslager er nok helt i orden. Var innom Møller men de hadde ingen mistanker basert på hva jeg forklarte, de hadde ikke tid til å være med å høre i dag. Får se an litt, virker som lyden kommer å går litt, mulig det er varme / kulde som gjør dette (fra -15 ute til +15 i garasje).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller sier at vi skal se an, dem har ikke sett eller hørt etter selv da det var travelt da jeg var innom.

 

Men det virker som om det blir litt lyd ved ratting når jeg feks manøvrerer i parkeringskjeller, noen som har noen formeninger om at dette er normalt eller skal det være helt stilt uansett ratt-utslag og hastighet?

 

Det virker som om det kommer når bilen er varm men mulig det er jeg som innbiller meg det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det fra inni bilen? Slepering?

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det fra inni bilen? Slepering?

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

 

Det virker mer som om det er fra forstilling uten å være helt sikker. Vet du om det er problemer med sleperinge på disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro innom Møller og kidnappet en fagtekniker.

 

Etter en rask prøvetur konkluderte han med to ting,

 

1: Venstre fjærbenslager / topplager er gåent, dette som skaper lyd ved rattutslag ved stillestående og ved lav hastighet.

2: Nedre bærearmsforing knirker og knaker ved ujevn vei, fartsdumper etc. Dette er det en fiks på med fett/smøring av selve foringen.

 

Bilen har gått 19000km nå - ffs!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uheldig.. min hadde gått 70.000km uten noe trøbbel

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uheldig.. min hadde gått 70.000km uten noe trøbbel

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

 

Ja dessverre - lista begynner å bli lang nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelige greier! Min er gått 7000km og vært på verksted snart 1 uke med defekt adblue tank!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelige greier! Min er gått 7000km og vært på verksted snart 1 uke med defekt adblue tank!
Og kjerringa klager når min 18 år gamle a8 med 380000km må byttes slitedeler som dynamo og bensinpumpe på [emoji23]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelige greier! Min er gått 7000km og vært på verksted snart 1 uke med defekt adblue tank!

 

Ja det er utrolig kjedelig. Jeg er egentlig utrolig fornøyd med Skoda og det er en veldig god bruksbil men det begynner å bli slitsomt å levere den inn én gang i mnd nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig kjedelig lesing BG. Slik skal det absolutt ikke være! Kjenner jeg deg rett vil vel dette bare sette fortgang i ønskene om en RS3, el.lign. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig kjedelig lesing BG. Slik skal det absolutt ikke være! Kjenner jeg deg rett vil vel dette bare sette fortgang i ønskene om en RS3, el.lign. : smil :

 

Vi får håpe det roer seg ned nå :P

 

Men ja jeg sitter fortsatt å venter på den rette, ligger noen på finn men tror nok at prisene fortsetter å gå nedover på 8P. Det er svært mange S3, RS3 og Golf R på finn for øyeblikket - det gjør sitt med prisene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får håpe det roer seg ned nå :P

 

Men ja jeg sitter fortsatt å venter på den rette, ligger noen på finn men tror nok at prisene fortsetter å gå nedover på 8P. Det er svært mange S3, RS3 og Golf R på finn for øyeblikket - det gjør sitt med prisene.

 

Det er noen som mener at Golf R er hakket hvassere enn Audi S3. I tillegg får du jo Golf R som stasjonsvogn. Det må jo være et pluss :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro innom Møller og kidnappet en fagtekniker.

 

Etter en rask prøvetur konkluderte han med to ting,

 

1: Venstre fjærbenslager / topplager er gåent, dette som skaper lyd ved rattutslag ved stillestående og ved lav hastighet.

2: Nedre bærearmsforing knirker og knaker ved ujevn vei, fartsdumper etc. Dette er det en fiks på med fett/smøring av selve foringen.

 

Bilen har gått 19000km nå - ffs!

 

22600km: Da var høyre fjærbenslager gåent!

 

Skoda : nei :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært uheldig med denne. Hadde min bare 1 år. Ikke noe problemer. Hadde gått ca 70.000km

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.