Stramme til Alu og Stål felger

Anbefalte innlegg

hvor mange nm skal alu og stål felger strammes til? har hørt så mye rart [emoji28]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ann på bilen åsså, ikke bare felg. Men til personbil er 110nm på alu og 130nm på stål. Amarok har jo 180nm på alufelgene sine [emoji28][emoji28]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står her, det meste for de fleste nåværende biler:Tiltrekking i Nm.
Du den der var smart [emoji106][emoji106] Visste ikke denne tabell eksisterte engang [emoji28][emoji28]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øj!

Om du driver med mekaniske ting, så finnes det tabeller for det meste......

Momentet er avhengig av flere ting, så da finner du det i en haug av tabeller: som her.

Men de fleste bruker vel ikke momentnøkkel, og drar til på feelingen, og da går det ofte skeis en gang i blandt, særlig på mindre bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk skal man dra til med mindre moment dersom man setter boltene inn med smøremidler/fett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk skal man dra til med mindre moment dersom man setter boltene inn med smøremidler/fett.

 

Det er veldig delte meninger om dette og jeg har enda ikke funnet noen fasit, jeg selv bruker ikke noe fett på boltene, men jeg bruker riktig moment + en kvart runde ca.

 

Sånn hurtig resonnert tenker jeg at det å bruke fett i tillegg til mindre moment er en dårlig idé - men jeg har tatt feil før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man oppnår jo tidligere momentet ved tørre bolter, da det gir mer motstand. Dette ligger det flere eksempler på YouTube om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ikke smøring på boltene, men sørger for at gjengene er rene for dritt. Bruker gjengeverktøy å renser bolter og nav ved behov. Drar til med 120nm. Har ikke hatt noen problemer med dette. Passer selvfølgelig på å treffe på gjengene slik at jeg ikke fjerner annet enn dritt. Har på litt kobberpasta på navet slik at ikke felgen setter seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med Service på en golf iv, der jeg blandt annet har byttet tennplugger, tappet olje osv, har god erfaring med riktig moment når jeg rengjør gjenger og bruker litt kobberpasta, Føler jeg har riktig moment da, det er i allefall min erfaring nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med Service på en golf iv, der jeg blandt annet har byttet tennplugger, tappet olje osv, har god erfaring med riktig moment når jeg rengjør gjenger og bruker litt kobberpasta, Føler jeg har riktig moment da, det er i allefall min erfaring nå

 

Jepp, ta det på felingen ja, her er en tabell som viser tørr og smørt bolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.