Hurtigladernettverk for e-tron quattro og andre fremtidige elbilmodeller - IONITY etc

Anbefalte innlegg

For at nye e-tron quattro og andre fremtidige elbilmodeller skal være praktiske også på langtur så må det finnes et hurtigladenettverk (og da tenker jeg på 100kW eller mer lading).

Det er allerede i dag bra dekning i Norge på CCS DC lading med 50kW effekt noe som holder for små elbilder som e-golf osv, men blir litt lite når en skal lade batteripakker på 95kWh eller lignende.

 

VAG har inngått samarbeid med andre bilprodusenter om å lage ett felles ladenettverk som heter IONITY:

screen-shot-2018-02-06-at-11-35-55-am.jpg

 

Basert på bildet så ser det ut som det er planlagt 19 ladestasjoner i Norge i første runde. For meg så ser det ut som disse vil dekke reiser mellom østlandet og sørlandet, østlandet over fjellet til bergen, østlandet til Trondheim og nordover opp til Narvik. De har også sagt at hver ladestasjon skal ha 6 ladeplasser i snitt, og effekter fra 150kW men med mulighet for 350kW i fremtiden.

 

Denne artikkelen sier at de første kommer på østlandet/sørlandet:

https://www.moss-avis.no/okonomi-og-naringsliv/nyheter/rygge/europas-storste-bilprodusenter-gar-sammen-om-ladestasjon-i-rygge/s/5-67-523954

 

-Circle K Rygge i Østfold (E6)

-Circle K Dal nord for Gardermoen i Akershus (E6)

-Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ønsker å være tidlig ute så kan jeg meddele om at Fortum Charge & Drive har montert to ABB Terra HPC 175kW ladere på Shell Nygårdskrysset (Vinterbro/Ski). Det er med andre or ikke bare IONITY nettverket som vil være funksjonibelt med nyere el-biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra. Tar de 2,50 kr pr minutt også for disse laderne? Hvis e-tron quattro klarer å ta i mot så mye som 150kW over litt tid så blir ikke kWh prisen så gal.

 

Fant en artikkel om Nygårdskrysset her:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49077

 

 

De eksisterende nettene i Norge (Fortum, Grønn Kontakt, Arctic Roads/BKK) må jo også fornye seg om de vil ha kunder når flere ladenettverk kommer og nye ebilmodeller klarer å lade med 100kW eller mer. Bra med konkurranse!

 

 

 

Ser forøvrig ut som lading med Porsche Mission E blir dyrt:

"With regard to how much electricity from Porsche chargers would cost, we asked if it would be cheaper than gas or a similar amount. Meschke replied that yes, it would cost a similar amount."

https://www.gearbrain.com/porsche-mission-e-charging-costs-2549314338.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra. Tar de 2,50 kr pr minutt også for disse laderne? Hvis e-tron quattro klarer å ta i mot så mye som 150kW over litt tid så blir ikke kWh prisen så gal.

 

Nå gjør de fortsatt det siden det er svært få kunder som faktisk kan utnytte mer enn 50kW ladeeffekt. Ionic er vel pr. dags dato den som tar i mot mest med 70kW.

De jobber med og endre betalingsstrukturen slik at man får en sammen heng mellom tid og levert effekt. Med andre ord så vil prisen for å lade med 150kW bli høyere enn 50kW(sikkert 3-gangern). Det er dog avhengig av hvilken effekt som leveres. Uansett så må dette opp på OCPP 1.6 før det er aktuelt å innføre den nye metoden for å beregne kostnad.

 

 

Ser Fortum har laget seg en åpningsfest på Nygårdskrysset hvis noen har interesse av det.. https://www.facebook.com/events/1000911380049555/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.tu.no/artikler/lynlading-av-elbilen-kan-bli-like-dyrt-som-bensin/434093?key=YHKXNxW0

 

Priser seg på linje med bensin og diesel

Fortum ønsker ikke å gå ut med eksakt hvor mye penger de har brukt på å bygge ladestasjonen, men sier det er over fem millioner kroner. Deler av kostnaden er til Hafslund for å sette opp en ny transformatorstasjon.

 

Som et introtilbud vil prisen for å bruke lynladerne være lik det man i dag betaler for å bruke hurtigladerne på 50 kilowatt. Dette vil imidlertid endre seg. Stadler forteller at de nå undersøker hvordan prisene skal settes, basert på en dynamisk modell som følger effektuttaket.

 

– Vi ser for oss at prisen kan komme på linje med de for bensin og diesel. Vi tror folk vil være villige til å betale for at ladingen går kjappere, at man slipper å vente. Man lader ikke slik hver dag, men for eksempel når man er på lengre turer. Vi har gjort store investeringer her, noe som reflekteres i en høyere pris, sier Stadler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en veldig viktig modernisering i forbindelse med utrullingen av elektriske kjøretøy.

Her oppe i Nord sliter du hvis du ikke har de nyere bilene med 300km+ teoretisk lengde. Det er litt for langt mellom ladestasjonene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fagansvarlig i GK Elektro og er den heldige som skal være med å prosjektere en del av site´ene som Ionity skal ha i Norge. Det blir helt rått! Den første ladestasjonen vi skal bygge blir på DAL. 12 stk. 350kw ladere !

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Post gjerne nyheter når du kan. Gjerne litt teknisk info om ladere/infrastruktur også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser nå ut til at alle audi/møller bygger ut hurtigladere ved sine butikker. Firma jeg jobber i har jobben for Nordlie auto i moss og der ser det ut til å bli opptil 12 150kw ladere.😊 Hjelper fælt på ladenettverket da👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Post gjerne nyheter når du kan. Gjerne litt teknisk info om ladere/infrastruktur også.

Jeg skal informere så fort jeg har informasjon som kan deles :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ionity laderne på Kjerlingland (Lillesand) er merket slik:ionity_lader_kjerlingland_2.PNG

 

Laderne der bilene står mates med DC ser jeg, sitter det kraftige likerettere i en trafokiosk/kabinetter bortenfor da?

Hva er status på høyere ladestrøm enn 200A?
Har forstått det slik at de må ha vannavkjølte kabler for å klare høyere strøm, og at det skal ettermonteres?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ionity laderne på Kjerlingland (Lillesand) er merket slik:ionity_lader_kjerlingland_2.PNG

 

Laderne der bilene står mates med DC ser jeg, sitter det kraftige likerettere i en trafokiosk/kabinetter bortenfor da?

Hva er status på høyere ladestrøm enn 200A?
Har forstått det slik at de må ha vannavkjølte kabler for å klare høyere strøm, og at det skal ettermonteres?

 

Det er separate likerettere ja. De står sikkert ikke langt fra ladestolpene. 

Skal laderne ha høyere ladestrøm enn 200A så bruker hvertfall andre leverandører væskekjølte kabler. Om Tritium har dette allerede vet jeg ikke... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.