Audi A5 3,0 tdi (capa), symptomer på defekt egr ventil?

Anbefalte innlegg

Hjelper en bekjent med A5'n hans. Har noen tråder på andre ting på denne, men vi er ikke i mål enda. Etter litt googling så mistenker vi defekt egr. Men lurer på om andre her inne har erfaring med denne motoren og defekt egr? Hvordan oppfører bilen seg da?

 

Skal prøve å beskrive. Etter bytte av "intake manifold flap position sensorer" så går bilen bedre på tomgang, men ikke kjørbar på kald motor. Motor "pulserer". Når motor er varm er den kjørbar, men har omtrent null effekt under 2500-3000 rpm. Over dette turtall går den bra. Må ha flat mark for å klare å sette igang. Vi prøvde å ta i gang i en mot-bakke, måtte snu. Sykt mye "diesel-eksos", så enten får den alt for lite luft, eller for mye diesel (eller noe annet som forårsaker eksos). Når motor stoppes, stopper den mer "brutalt" enn tidligere (i flg eier). Eier sier at den gikk noen omdreininger før den stoppet, nå er det brå-stopp.

 

Har sagt at eier må melde seg inn her i et håp om litt hjelp.

 

Feilkoder er slettet, kommer ikke opp igjen. Etter googling så forstår vi det slik at defekt egr nødvendigvis ikke genererer feilkode?

 

Friday,13,April,2018,17:06:15:59582

VCDS Version: Release 18.2.0 (x64) Running on Windows 10 x64

http://www.Ross-Tech.com

 

Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V1.clb

Control Module Part Number: 8K0 907 401 HW: 8K0 907 401

Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H01 0009

Software Coding: 01140023180F0920

Work Shop Code: WSC 06325 000 00000

ASAM Dataset: EV_ECM30LTDIA5 A01010 (AU48)

ROD: EV_ECM30LTDIA5_A01.rod

VCID: 68D44F6A939B6504B0-803C

2 Faults Found:

 

4794 - Mass Air Flow Sensor (G70)

P0101 00 [101] - Implausible Signal

Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Mileage: 165353 km

Date: 2018.04.12

Time: 15:41:07

 

Engine speed: 2009.50 /min

Normed load value: 0.0 %

Vehicle speed: 77 km/h

Coolant temperature: 71 °C

Intake air temperature: 21 °C

Ambient air pressure: 1120 mbar

Voltage terminal 30: 14.340 V

Unlearning counter according OBD: 40

Engine speed: 2007.5 /min

Vehicle speed: 78.37 km/h

Batt U u Raw: 2541.8 mV

Charge adjuster output stage: 0.00 %

Actual charge pressure: 1122 hPa

Specified air mass: 693.9 mg/stroke

Coolant temperature: 71.5 °C

 

4807 - EGR System

P0401 00 [096] - Insufficient Flow

Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

 

Readiness: 0 0 0 0 0

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er defekt EGR.

EGR er default lukket.

Den er lukket på kald motor, og ved oppstart.

Den er lukket over moderat gasspådrag til WOT.

Den er kun aktiv, ved lunken til varm motor, ved moderat kjøring.

 

Du kan nappe ut kontakten til EGR, da skal den være lukket (som nevnt ovenfor, default lukket). Du vil få feilkode, men det vil ikke redusere kjørbarheten, trolig bare forbedre den.

 

Du burde logget, LMM, ladetrykk og diesel mengde. Se om du kan få hjelp av noen med VCDS i lokallaget ditt. Skal man skru selv på disse bilene, er det absolutt anbefalt å kjøpe en VCDS kabel (eventuelt kjøp den sammen med noen andre).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR kan vel være stuck wide open?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR kan vel være stuck wide open?

 

Det er det vi mistenker også.

 

Eier av bil skulle demontere egr i dag for å sjekke/rense. Som sagt i 1. post, bilen er helt idiot på lave turtall (kengurudiesel). Den fjusker og nykker mye og har null effekt. Må liksom jobbe/hoppe seg oppover til et visst turtall. Men villdyret våkner når den passerer 2500-3000rpm. Det jeg vet er gjort med motor er luftfilter, ic, optimalisering ecu, milltek eksos fra turbo (er vel kun noen små potter helt bak, rå lyd! :) ). Om det er byttet turbo vet jeg ikke. Er ca 330hk.

 

Vcds har jeg, er derfor jeg er med på dette.

 

Kom på en ting til, jeg reagerte litt på temperaturen på innsugslufta når vi holdt på å feilsøkte i går. Den ligger på 20°, noe jeg syntes var lavt? Greit nok at det er stor ic og ikke noe varmt ute, men allikevel liksom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når oppstod feilen, og ble det gjort noen endringer like før feilen oppstod ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo oppdatere her. Viste seg at vår mistanke om defekt egr stemte. Denne stod fast med litt åpning. Ny egr er montert og bilen funker fint igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at dere fikk fikset det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.