Passat 3BG TDI 4M: Bremseheng på flere hjul - tips?

Anbefalte innlegg

Tar spørsmålene før forklaring: Hva skjer her? Altså, hva kan forårsake at flere bremser henger på samtidig?

 

Har seg sånn at jeg skiftet over komplette bakbremser fra delebilen i dag. Alt virket bra da jeg begynte å kjøre. Men noen hundre meter seinere merker jeg at det fortsatt henger på. Får stoppet ved første mulighet, kjenner på venstre bak (den som jeg veit hang på før skifte av bremser) og den var "kald". Høyre bak var varm, det samme med høyre foran. Lar de kjøle seg ned, før jeg fortsetter turen hjem med noen pauser innimellom. Vel hjemme var det venstre bak og høyre foran som var varm. Luftet godt og pedalen er fin, dog noe hardere enn før skifte - luftet gjennom rundt 3-4dl til sammen for å bytte ut mest mulig bremsevæske, så fastere pedal kan skyldes dette.

 

Den eneste gamle caliperen er høyre foran, venstre foran ble skiftet for noen mnd siden og de komplette bakbremsene fra delebilen har ikke tilbakelagt mange kilometrene før bilen ble erklært død. Godt mulig høyre foran har tatt kvelden, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor venstre bak henger på og høyre bak hang på litt. Nærliggende å tro at det har en sammenheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjedde min 3b også. Lang historie følger:

Problemet mitt kom etter en lekkasje i hydraulikk blokka til abs’n. Bremsene hang etter kort tid. Bytta og overhalte kalippere,no joy.

Kjørte en tur,bremsene la seg på og da løsna bremserøra inn på master,og det spruta væske,og bremsene slapp. Tenkte at det var master. Bytta masterpumpe med en fra nbs. Det hjalp ikke. Tenkte det var nbs Crap og kjøpte en orginal. Det hjalp ikke,bytta den og,men det ble heller ikke bedre. Bytta enda en hydraulikk blokk,no go.

 

På dette tidspunktet hadde jeg lufta 199.001 ganger,med og uten uten vag com,bytta eller overhalt alt i systemet flere ganger... endte opp med å kjøpe en bremsekraft forsterker fra en lokal hugger,og problemet forsvant.

 

Teorien min er at når hydraulikk blokk begynte å lekke så gjorde den det ganske brått,så pedalen ble banket i gulvet noen ganger ganske hardt,og da ble BKF ødelagt sånn at pinnen inni som trykker inn pumpa ikke gikk helt tilbake å dermed hindret stemplet i master å gå helt tilbake slik at bremsevæska ikke kunne returnere til tanken etter bruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok kaliperne som bør overhales. Stemplene går treigt og eller at det trengs litt sliping der klossene ligger mot kaliper/brakett. Det er ikke lenge slike kalipere skal stå ubrukt før problemer oppstår.

Min bil sto ca et år, og det endte med at flere av kaliperne hang. Spesialt bak blir det fort tull, da stemplet går ut og inn på en grovgjenga bolt grunnet brekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende. Rengjorde flaten der klossene ligger i mot på holderen før montering og kjente at de ikke gikk tregt før alt ble satt på plass. Teste teorien jeg nevner under her etterpå og ta en kjøretur.

Dette skjedde min 3b også. Lang historie følger:

Problemet mitt kom etter en lekkasje i hydraulikk blokka til abs’n. Bremsene hang etter kort tid. Bytta og overhalte kalippere,no joy.

Kjørte en tur,bremsene la seg på og da løsna bremserøra inn på master,og det spruta væske,og bremsene slapp. Tenkte at det var master. Bytta masterpumpe med en fra nbs. Det hjalp ikke. Tenkte det var nbs Crap og kjøpte en orginal. Det hjalp ikke,bytta den og,men det ble heller ikke bedre. Bytta enda en hydraulikk blokk,no go.

 

På dette tidspunktet hadde jeg lufta 199.001 ganger,med og uten uten vag com,bytta eller overhalt alt i systemet flere ganger... endte opp med å kjøpe en bremsekraft forsterker fra en lokal hugger,og problemet forsvant.

 

Teorien min er at når hydraulikk blokk begynte å lekke så gjorde den det ganske brått,så pedalen ble banket i gulvet noen ganger ganske hardt,og da ble BKF ødelagt sånn at pinnen inni som trykker inn pumpa ikke gikk helt tilbake å dermed hindret stemplet i master å gå helt tilbake slik at bremsevæska ikke kunne returnere til tanken etter bruk..

Takk for tips, men pedalen har ikke havnet i gulvet noen gang. Luftet med bremselufter man kobler til et hjul, så heller ingen pumping på pedalen:( Har en teori om at jeg kanskje fikk fylt litt for mye bremsevæske, så se om jeg finner noe jeg kan få ut litt væske fra beholderen her hjemme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp ikke å få av litt bremsevæske.

 

Tenker jeg tar ut stemplene i bakcaliperne, rengjør/pusser og får smurt opp, samt skifter kaliper høyre foran. Noe spesielt man kan smøre opp med, eller bruker man bare bremsevæske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Just for kicks.. mens du driver å feilsøker.. når du har testet og bremsene henger,løsne på røra inn på master pumpa.. se om det kommet væske og om bremsene slipper..

Jeg leste ganske mye på internettet når jeg hadde dette problemet,og flere hadde hatt tilsvarende problem med BKF uten at nødvendigvis pedalen hadde vært sparka i bunn. Uansett lykke til!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekkes ut:) Skal det isåfall komme noe væske eller ikke? Ikke drevet noe med masterpumpe og den slags, så der er min viten heller liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVIS master eller BKF er synderen,er det fordi bremsevæske ikke kommer tilbake til tanken etter å ha vært pressa ut i kalipperne. Stemplene i kalipperne blir også pressa litt inn når skiver ekspanderer med varme. Hvis ikke bremsevæska kan gå igjennom master og opp i tanken,ligger bremsene litt på,så ekspanderer skivene etterhvert som de blir varmere og varmere,og bremser mer og mer.

 

Så når bremsene står på etter at du har kjørt litt,stopper du og løsner litt på røra inn på master. Siden bremsene ligger på (og hvis jeg har rett..) er det trykk i en eller begge kretsene. Når du løser på det røret da vil det sprute ut litt væske,og bremsene slipper. Du kan også teste røra inn på hydraulikk blokka fra hjula på samme måte. Om den skulle være årsaken til blokasjen. Men start med master,siden det vil sprute uansett hvor du løsner om det står trykk i kretsen. Løsner ikke bremsene ved å løsne røra på master,sjekker du hydraulikk blokka som er neste punkt det kan låse seg.

 

Grunnen til at jeg ville testet dette først er at det er gratis og tar minst tid. Kan godt være at 3-4 av kalipperne dine bestemmer seg for å låse seg samtidig,og at de må overhales/byttes,men da er iallefall master og BKF sjekka ut av saken først. Og jeg begynte i kalipper enden og bytta masse jeg ikke hadde trengt å bytte. Med andre ord,jeg har flere master og iallefall 2 hydraulikk blokker til abs liggende...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å løsne rørene fra masterpumpa:) Men blir vel luft i alle kretsene da, sånn at man må lufte etterpå?

 

Og hvis noen kan svare på hva man kan smøre stempler med, er det fint. Trenger bilen på veien igjen til tirsdag, så må prøve å få en ordnings i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også noe, men usikker på hvilken av de jeg skal ha.

 

Denne?

 

Eller denne? Antar at den første er til glidebolter osv, men ble forvirret når jeg så den siste var silikonbasert, mtp at glykolbasert og silikonbasert bremsevæske ikke skal blandes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også noe, men usikker på hvilken av de jeg skal ha.

 

Denne?

 

Eller denne? Antar at den første er til glidebolter osv, men ble forvirret når jeg så den siste var silikonbasert, mtp at glykolbasert og silikonbasert bremsevæske ikke skal blandes.

 

Begge funker :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager hvis jeg virker tvilende, men ingen av de kommer til å tære på pakninger i kaliperen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det settes pris på:)

 

Fikk ordnet med skyss til jobb i morgen, men må få sett på den etter jobb eller på onsdag. Derfor må jeg vite med sikkerhet hva jeg kan få tak av bremsefett som kan brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare vanlig silikon fett såvidt eg kan sjå. Men om du ser på den første du linka til så står det at det er ingen metall, kobber eller alu i. Så heilt safe :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det settes pris på:)

 

Fikk ordnet med skyss til jobb i morgen, men må få sett på den etter jobb eller på onsdag. Derfor må jeg vite med sikkerhet hva jeg kan få tak av bremsefett som kan brukes.

 

BilXtra har Bosche syntetisk fett til bruk for dette. Så kan du hente leppa di i sammen slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Bilxtra har egnet fett, er det jo bra.

Er bare vanlig silikon fett såvidt eg kan sjå. Men om du ser på den første du linka til så står det at det er ingen metall, kobber eller alu i. Så heilt safe :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ble skeptisk når jeg så den ene var petroleumsbasert og tenkte kanskje dette ikke var heldig for pakninger etc:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjerringa mot strømmen er jeg, så begynte i "feil" ende - med calipere. Feil ende viste seg å være riktig ende. Høyre caliper foran hang på, de "nye" bak er jeg usikker på om det feilte noe i det hele tatt. Har en teori om at når høyre foran ble varm, så bygget det opp trykk i venstre bak samtidig (uten at jeg veit hvordan kretsene på disse bilene er). Mulig at høyre bak måtte gå seg til etter en god stund uten å være i bruk.

 

Uansett, demonterte stemplene på begge calipere bak, pusset stemplene (selv om det knapt var noe rust) og polerte de opp igjen. Kjøpte noe å smøre opp med, men den guffa var svart og gjorde at jeg var usikker på hva som var møkk og ikke - derfor sløyfet jeg den og smurte med bremsevæske etter nøye rengjøring av resten av caliperne. Den 2 år gamle framcaliperen fra delebilen gjorde jeg det samme på før montering, der var det noe rust på stempel og øverst i "sylinder". Pusset bort dette, polerte stempel, demonterte øvre pakning, rengjorde denne og satte sammen igjen. Luftet alle 4 hjørner og nå later det til at problemet er løst:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.