Anbefalte innlegg

Hei..

 

Nå er det jo et år siden sist bilen plutselig stoppet, så da fant den ut det var på tide med noe faenskap igjen...

 

Bilen bare kinner når jeg prøver å starte, har opplevd det før og da var det plugger som var svarte som fy, gikk derfor til innkjøp av nye plugger, men ingen videre suksess...

 

Kinner fortsatt.

 

Tatt ut alle plugger og samtlige har fått svimerke på, og samtlige lukter bensin, så da må jo både tenning og bensinsystemet fungere...

 

Suger luft som fy, så da får den jo det også...

 

Eneste jeg leser ut fra motoren er at den kinner på 160rpm,vet ikke om det er lavt eller ei..

 

Noen tips?

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperre trøbbel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperre trøbbel?
Ingen indikator på det, startsperrelyset går av mens jeg kinner.

Og ingen feilkode på startsperre som jeg kan lese ut.

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på startsperra, da skulle jo motor startet.

 

Var borti en A8 2.8q. Den ville ikke starte den heller, eller det vil si den var vanskelig å starte. Er noen år siden, så husker ikke så godt. Men husker at vi fant ut at gass-spjeld hang litt så dette gikk ikke helt til 0-posisjon. Mye enklere å starte når vi pirket litt på noen stag slik at spjeld lukket helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på startsperra, da skulle jo motor startet.

 

Var borti en A8 2.8q. Den ville ikke starte den heller, eller det vil si den var vanskelig å starte. Er noen år siden, så husker ikke så godt. Men husker at vi fant ut at gass-spjeld hang litt så dette gikk ikke helt til 0-posisjon. Mye enklere å starte når vi pirket litt på noen stag slik at spjeld lukket helt.

Vet du hvor dere pirket sånn circa? [emoji3]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener vi stod på venstre side av bilen og brukte en 1/2" forlenger på siden av spjeldet. Når vi traff rette plassen så hørte vi et "klikk" som kom av at spjeldet "løsnet".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg har skrevet om dette før også i en tråd du hadde. Finner du den igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg har skrevet om dette før også i en tråd du hadde. Finner du den igjen?
Da har jeg prøvd å banke på spjeldhuset, er ikke mye plass å bevege seg på... Men merket ingen lyder eller hørte noen endring :(

 

Har sjekket at regreim er hel også, så det var ikke det heller..

Kan det være startmotoren? Den drar jo 160rpm når jeg leser ut hidden, men vet ikke om det er for lite? Hvis starteren var død skulle man vel forventet 0rpm?

 

Så et par tråder på nett hvor folk snakket om at det kunne være speed sensor eller cam sensor, noen som vet om disse kan leses ut? Kan jeg evt ohme noe? Hjelper det å plugge de ut?

 

Ser jo tydelig svimerke etter gnist på pluggene jeg nettopp installerte, lukter bensin på samtlige og hvis jeg tar av innsugslangen og legger hånden framfor kjenner jeg sug når motoren kinner...

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde en gang med min gamle A8 2.8 også. Etter bilen hadde stått en dag inne på Hurtigruta Bilglass.

 

Kinna og kinna i et minutt, null antydning til start.

 

Fikk rulla bilen ut av lokalet, prøvde vel et halvt minutt til og sakte men sikkert hørte jeg at en og en sylinder begyne å tenne. Fikk til slutt start og dette skjedde aldri igjen, så fant ikke ut av problemet..

 

Skjønner fortsatt ikke problemet, men det må nesten ha vært noe inne i lokalet som forstyrra et eller annet signal..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde en gang med min gamle A8 2.8 også. Etter bilen hadde stått en dag inne på Hurtigruta Bilglass.

 

Kinna og kinna i et minutt, null antydning til start.

 

Fikk rulla bilen ut av lokalet, prøvde vel et halvt minutt til og sakte men sikkert hørte jeg at en og en sylinder begyne å tenne. Fikk til slutt start og dette skjedde aldri igjen, så fant ikke ut av problemet..

 

Skjønner fortsatt ikke problemet, men det må nesten ha vært noe inne i lokalet som forstyrra et eller annet signal..?

Kanskje jeg må fortsette å kinne.. Har holdt den I maks 20 sekunder, ville jo ikke drukne den i bensin heller..

 

Har prøvd nøkkel nummer to også uten hell, hvis det skulle være noe trøbbel der, har tatt av batteriet for natten, kanskje det evt løsner noe...

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men pass på så startmotoren ikke tar fyr :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg banket endel uten noen effekt, fortsatt like død :(

 

Men... jeg fant ut at man kan kjøre en TBA og se status på spjeldet den veien.

 

Det jeg ser er på 01- Engine - Measuring Blocks - 60.

 

1 - 14%

2 - 85%

3 - 8

4 - ADP is OK

 

Men hvis jeg prøver å kjøre en TBA via Basic Settings får jeg ut følgende :

 

1 - 11%

2 - 88%

3 - 8

4 - ERROR

 

Mistenker da at den ikke klarer å lukke spjeldet, jeg leser verdiene som maks lukket \ maks åpen verdi, men jeg vet ikke om det stemmer...

 

Noen andre som har en 2.8 som kan lese ut sine verdier og se hvordan de ser ut ? Tipper 1 skal være 0 og 2 skal være 100... men ikke vet jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av innsigsslangen og se om spjeldet fysisk åpner og lukker når du kjører TBA ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av innsigsslangen og se om spjeldet fysisk åpner og lukker når du kjører TBA ?
Jeg hører spjeldet bevege seg når jeg kjører testen, men kan ikke se selve spjeldet fra innsuget, er en 90 graders vinkel på det virker det som :-)

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får forøvrig denne når jeg prøver å kjøre TBA..

 

P1568 -*Throttle valve control unit mechanical malfunction*

 

Intermittent

 

Jeg hører spjeldet bevege seg når jeg kjører testen, men kan ikke se selve spjeldet fra innsuget, er en 90 graders vinkel på det virker det som :-)

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før i tiden taua man bilene i gang, både 3 og 5 runder rundt kvartalet før den starta som ei gammal kvern, men du har vel automat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før i tiden taua man bilene i gang, både 3 og 5 runder rundt kvartalet før den starta som ei gammal kvern, men du har vel automat?
Jepp, og hvis spjeldet henger nå blir det vel ikke bedre neste gang jeg stopper [emoji14]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søker jeg etter delenummer får jeg opp to alternativer virker det som.

 

I min gamle etka fra 2011 får jeg opp 078133062B, men hvis jeg søker på nett får jeg også opp 078133063AG..

 

Noen som vet om de passer om hverandre eller om den siste er et nyere nummer?

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk kompresjon, kan ha hoppa over på reima og da vil det være lite eller mindre komp. Kan også ta ut en plugg og se at det er bra gnist. (mens du kinner )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk kompresjon, kan ha hoppa over på reima og da vil det være lite eller mindre komp. Kan også ta ut en plugg og se at det er bra gnist. (mens du kinner )
Reim ble byttet for fire måneder siden med ny strammer iallefall.

 

Har ikke utstyr eller erfaring for komptesting :(

 

Gnister bra, de nye pluggene har svimerker alle sammen, så ville ikke tro det er noe galt der.

 

Siden jeg har feilmelding på spjeld kan det vel være logisk at det er noe der?

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reim ble byttet for fire måneder siden med ny strammer iallefall.

 

Har ikke utstyr eller erfaring for komptesting :(

 

Gnister bra, de nye pluggene har svimerker alle sammen, så ville ikke tro det er noe galt der.

 

Siden jeg har feilmelding på spjeld kan det vel være logisk at det er noe der?

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

 

 

Ja det kan være ja men virker rart at en bil ikke skal kunne starte med gasspedalen litt trødd inn. Er elektrisk spjeld på min A8 og hadde feil på det men startet fordi.

 

Komptesting er ikke veldig mere avansert enn å sette inn en plugg, eller dyrt, Biltema har flere varianter. Se et par youtubevideoer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har iallefall fått nytt spjeld fra Tyskland for 1400,- nå må jeg bare få tid til å bytte det.. Fant en hel YouTubevideo som dekket jobben, så burde vel kanskje klare det...

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

 

https://youtu.be/KB_WnIlt3IA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.