Audi A6 3,0 tdi blir av og til dau som en sild, 2 feilkoder går igjen.

Anbefalte innlegg

Har en 2007 Audi A6 allroad 3,0tdi som har begynt å tulle nå. Oftere og oftre nå skjer det som det virker at bilen går i et nødmodus / mister effekt. Det som skal være nesten 240hk virker som å være langt under 100 hk igjen. Skjer nesten ingenting ved gasspådrag og klarer ikke å akselerere.

Helt i starten holdt med med å slå av tenninga og vente et par sekunder og starte på ny. Gikke som ei kule etterpå. Nå er ikke det bestandig det hjelper heller.

Bare én gang har gul motor lampe kommet opp.

 

Lest av med vagcom, tatt bilde av feilmeldingene og slettet dem. Men disse to kommer igjen.

013128 -control circuit for controller for turbocharger 1 (J724)

P3348 - 004 electrical malfunction - intermittet

 

005495- right engine mount solenoid valve (N145)

P1577 - 001 - open circuit -intermittet.

 

Wiki.ross-tech har ikke feilkoden på sistnevte N145 ventil, men første har det (se bilde)

 

Tja, hva kan feil/løsning bli? Ny turbo controller? Trodde det bare var én ecu som styrte alt?

Få bilen på verksted?

_1016065558.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2007 Audi A6 allroad 3,0tdi som har begynt å tulle nå. Oftere og oftre nå skjer det som det virker at bilen går i et nødmodus / mister effekt. Det som skal være nesten 240hk virker som å være langt under 100 hk igjen. Skjer nesten ingenting ved gasspådrag og klarer ikke å akselerere.

Helt i starten holdt med med å slå av tenninga og vente et par sekunder og starte på ny. Gikke som ei kule etterpå. Nå er ikke det bestandig det hjelper heller.

Bare én gang har gul motor lampe kommet opp.

 

Lest av med vagcom, tatt bilde av feilmeldingene og slettet dem. Men disse to kommer igjen.

013128 -control circuit for controller for turbocharger 1 (J724)

P3348 - 004 electrical malfunction - intermittet

 

005495- right engine mount solenoid valve (N145)

P1577 - 001 - open circuit -intermittet.

 

Wiki.ross-tech har ikke feilkoden på sistnevte N145 ventil, men første har det (se bilde)

 

Tja, hva kan feil/løsning bli? Ny turbo controller? Trodde det bare var én ecu som styrte alt?

Få bilen på verksted?

 

De gangene jeg har feilsøkt lignende/samme problem har det endt med ny turbo, fordi den er komplett med den elektriske delen.. J724 er den elektriske styringen av skovlene/wastegate

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gangene jeg har feilsøkt lignende/samme problem har det endt med ny turbo, fordi den er komplett med den elektriske delen.. J724 er den elektriske styringen av skovlene/wastegate

 

Huff da, så denne controll modulen sitter på selve turboen?

Så lukter kanskje turbo bytte......

Er bare vant med den gode gamle turbo 5'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sfadf.jpg

Huff da, så denne controll modulen sitter på selve turboen?

Så lukter kanskje turbo bytte......

Er bare vant med den gode gamle turbo 5'n

 

Det stemmer :) Kan være mekanisk treghet, men i de tilfellene jeg har vært borti har det vært den elektriske delen som tuller. Bilene har aldri kommet tilbake etter turboskift hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel er trangt som h...vete der å komme til...

Så denne J724 modullen, er ikke mulig å fåes kjøpt "løst"?

 

Hva måtte du /de du kjenner ut med $$$ på et verksted besøk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel er trangt som h...vete der å komme til...

Så denne J724 modullen, er ikke mulig å fåes kjøpt "løst"?

 

Hva måtte du /de du kjenner ut med $$$ på et verksted besøk?

 

Det finnes "rep sett" for stillmotor som koster typ 5-6000kr og turbo komplett koster vel rundt 20 hvis jeg ikke husker feil.. (delepriser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det ble byttet denne el delen på min 06 a8 med 3.0tdi v6 også.

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den feilen på motorfeste ,der må du antakelig bytte motorfeste, eller så selger 034 motorsport sånne motstand kontakter som du plugger i for å fjerne den feilkoden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det ble byttet denne el delen på min 06 a8 med 3.0tdi v6 også.

 

Riktig. Da kan det være håp for en "enklere" reperasjonskostnad.

Husker du hva du måtte betale?

 

- - - Updated - - -

 

Den feilen på motorfeste ,der må du antakelig bytte motorfeste, eller så selger 034 motorsport sånne motstand kontakter som du plugger i for å fjerne den feilkoden.

 

Hva tenker du på her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min 3.0. Ikke samme koder, men symptomene er de samme.

 

Kjøpte ny original turbo og pakningssett fra Tyskland, tok en kveld å bytte. Kostet ca 10k.

 

Det skal gå an å bytte den elektriske motoren separat, men den må kalibreres opp mot turbo/styreenhet for å få alt til å stemme visstnok. Kom til at turboen hadde stått på i 200.000km så det var like greit med nytt, kommer ferdig kalibrert etter motorkode, ikke et eneste feilslag fra min etter bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

Har ikke kommet så mye lengre i denne saken, men det dere beskriver er nok riktig.

 

Nå er dette en periodisk feil, og har vært fraværede i nesten én månned nå. Så får bare holde det under "oppsyn" som man kaller det, så vet jeg evt hva som kan være feilen neste gang det skjer.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.