Tilbakemeldingstråd Utstilling - VACN Våler 2018

Anbefalte innlegg

Tusen takk for ett flott treff og takk til alle som jobber frivillig hele helgen for at vi kan gå rundt og snakke med folk som har samme interesse som en selv. Når det gjelder banekjøringen var det helt topp, bra det ble sleppt ut en og en bil etter hvert så vi slapp å kjøre i kø.

 

Gøy og lese hvor mye folk kan sutre over ting/ felger. Hvis en ikke er enig i hvordan det blir dømt eller har en klar plan SELV på hvordan det skal gjøres har du to valg. Enten engasjere deg i utstillingsgruppa og få muligheten til å være med å sette de kriteriene du mener skal være med. Eller komme med konstruktiv kritikk. Hvis ikke kan en egentlig holde kjeft.

Hvis det hele tiden skal være sutring/ kritikk til de som får premie kommer det kun til å være noen få som gidder å stille ut etter hvert. Da blir det til slutt ikke igjen grunnlag for utstilling. Så folkens skjerpings tenk igjennom hva du kan bidra med inn i VACN ikke hvor mye du klarer å lire av deg av dritt.

Hvis alle gjør det så kan dette bli veldig bra fremover. men hvis folk fortsetter i den retningen det har gjort noen år nå så blir det ikke veldig godt miljø på sikt.

 

Hilsen Vinner av Beste felg 2018 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg mener nok at classic burde vært 30år, ihvertfall 25, Classic var ihvertfall helt klart den største gruppen i år :)

Men det er nå uansett bare flisespikkere og min personlige mening.

 

Ja, jeg tenker også at det kan være lurt å spre det litt mer. Blir litt feil at min 94 modell audi 80 skal vurderes mot vw type 1 og klassiske quattro fra tidlig 80 tall.

 

Akkurat min bil kan kanskje vurderes som en "classic" iom den er laget få av den totalt sett, men det er jo "bare" en audi 80. :)

 

Et skille på 20år fungerer det, men jeg foreslår å definere classic enda litt tydeligere feks at biler i denne kategorien bør ha blitt produsert i få antall og/eller ha vært grensesprengende i sin tid eller på annen måte definert sin klasse da den kom. Tenker da på Golf 1/2/3 Gti, URquattro, Sportquattro og lignende. Det er kanskje naturlig å ta med RS2, S2 og URS4/6 og andre toppmodeller her.

 

En standard Audi 80 eller Golf 2 1.6GL er for meg ikke en classic. Om man skal kun se på alder så er det ikke mange årene før Audi S/RS4 B5 er classic og skal bedømmes sammen med Type 1 og andre "veteraner". Spriket blir jo større for hvert år som går. :)

 

Bruker man classic til disse bilene er det også lettere å få de som kjører "vanlig" vag til å stille opp, for da vurderes de ikke sammen med de bilene som ved innkjøp eller historisk sett allerede har en fordel.

 

Biler eldre en 30 år, altså veteran bør man da kanskje vurdere å få inn igjen, dette vil da dekke alle de eldre bilene som ikke defineres som classic.

 

Da vil man ende opp med et skille mellom veteran og de nye bilene, her faller mange biler igjennom da de har lite stille opp med blant veteraner/classics som er godt tatt vare på og shinet opp igjennom mange år og helt nye biler som naturlig nok fortsatt har pen lakk og utseende. Jeg innser at det er her man har tenkt at "Classic" skal dekke opp, men for meg er classic noe mer en bare en bil som er eldre en 20 år.

 

Kanskje man skulle vurdere en ny klasse som dekker "hullet" mellom biler som er 15 år eller nyere og veteraner som er 30 år eller eldre? Hva man skulle kalt den er jeg usikker på.

 

Jeg mener også at man må kunne bedømmes i flere klasser, så om man møter opp med en classic vw som er veteran og man ikke når opp i classic eller vw klassen, men får poeng nok til å gjøre det bra i veteran så bør man kunne vurderes der også, selvom bilen først og fremst er en classic. Vet det kompliserer poengutregning litt. :)

 

Dette ble lengre en jeg hadde tenkt, men merker det er lett å bli engasjert når man har en utstilling ferskt i minnet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener også at man må kunne bedømmes i flere klasser, så om man møter opp med en classic vw som er veteran og man ikke når opp i classic eller vw klassen, men får poeng nok til å gjøre det bra i veteran så bør man kunne vurderes der også, selvom bilen først og fremst er en classic. Vet det kompliserer poengutregning litt. :)

 

Innser at jeg motsier meg selv litt her. Om man har tydelige skiller på alder, som feks "Nyere Audi - 15 år og nyere", "Eldre Audi - Mellom 15 og 30 år", så styres jo klassen som bilen havner i av alderen til bilen. Det er kun "Classic", "Beste felg" og "Beste motorrom" som bør gå på tvers av klasser.

 

Når det gjelder "Beste felg" så foreslår jeg å utvide det til "Beste felg/hjul/stance/fitment" (Finnes sikkert et bedre navn her). Det er veldig lett å kjøpe fine hjul, men ikke veldig lett å finne hjul/oppsett som passer bilen godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Når det gjelder "Beste felg" så foreslår jeg å utvide det til "Beste felg/hjul/stance/fitment" (Finnes sikkert et bedre navn her). Det er veldig lett å kjøpe fine hjul, men ikke veldig lett å finne hjul/oppsett som passer bilen godt.

 

Godt forslag det :)

Og det bør også stå i informasjon/programmet som legges ut flere måneder i forveien, og ikke bare på utstiller-arket når man kommer dit. (Ref. beste felg, men når man faktisk skal stille ut så står det plutselig at det gjelder hjul og bremser)

Det blir litt som at man løper ned på butikken for å handle varen som er på tilbud, men når man faktisk kommer dit så gjelder det andre forutsetninger for kjøpet : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo gjøres på mange måter såklart, så er vel det å finne en måte å definere skillene på.

 

Forøvrig også enig at det å skille vw og audi i alle klasser kunne vært en ide.

 

Feks vw nyere en 15 år, så 15-30 (classic?) og veteran (30 år)

Men det vil jo også kreve litt godt spredt utvalg av deltagere og et godt oppmøte [emoji848]

 

Sent fra min Galaxy-S9 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo gjøres på mange måter såklart, så er vel det å finne en måte å definere skillene på.

 

Forøvrig også enig at det å skille vw og audi i alle klasser kunne vært en ide.

 

Feks vw nyere en 15 år, så 15-20 (classic?) og veteran (30 år)

Men det vil jo også kreve litt godt spredt utvalg av deltagere og et godt oppmøte [emoji848]

 

Regner med at du mener 15-30 på den midterste klassen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at du mener 15-30 på den midterste klassen? :)
Nei biler som er 20-30 vil jeg ikke at skal bedømmes? [emoji23] Ble en Leif der ja [emoji85] takk [emoji4]

 

Sent fra min Galaxy-S9 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alltid fascinerende å se hvordan deltagelsen er på å kritisere utstillingsresultater ifht antallet som melder seg frivillig som dommere.. Kan dette ha en sammenheng med at ingen ønsker å møte seg sjæl i døra? : rolleyes

 

Nei, folk får ta seg sammen og akseptere dommeren sin avgjørelse! Har opplevd dette flere ganger sjæl når jeg har vært med og dømme, og vi følger skjemaene og våre preferanser. På Aktiv Auto/Mobile treffene i Hokksund så har vi vært 3 dommere i hver klasse som har gått igjenn9m våre klasser, funnet våre favoritter for så å enes om en samlet vinner, likevel så kommer kritikken.. Men enkelte tenker visst at det eneste som er verdig å vinne er den som har lagt mest penger i bilen sin/på felger, men hjelper ikke med felger til 100k om calippere er fulle av bremsestøv og skiver er fulle av rust.. da kunne man like gjerne kommet med én custom felg til 100k på et stativ..

 

Slutt og syt, er man ikke fornøyd med resultatet så får man selv melde seg som dommer ved neste mulighet og dømme frem det man selv mener er mest verdig å vinne pokal..

 

PS: At en stock bil, med stock felger, uten senk, som er kjørt ut av butikken og kun vasket regelmessig og polert vinner pokal er jeg sterkt kritisk til, og her mener jeg at enkelte treff må gå i seg selv og være mer kritiske til "hva har du gjort med bilen" punktet som gjerne er på utstiller skjemaet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for et flott arrangement på søndag. Hadde forventet mer folk, mer bil og mindre varme – men summasummarum ble det veldig bra for oss som var der [emoji106]

 

Synes dere gjør en flott jobb og takker for den innsatsen styret mfl gjør for oss medlemmer. Jeg har vært medlem siden 1995 og vært med på mange treff opp gjennom, men blitt noen år siden sist dessverre.

 

Uansett hvor bra ting er vil det alltid være rom for justeringer slik at man med et par knepp forbedrer seg fra år til år.

 

Grupper:

Jeg er enig i mye av det Daniel Sommer og Anders Steen Thorsen skriver ovenfor. Classic har blitt for stor klasse mtp at den omfavner alt som er eldre enn 20 år.

 

Her bør det tilbake til 30 år og eldre (oldtimer) og eventuelt en egen klasse for biler mellom 15-30 år (youngtimer)

Mulig vi også kunne skilt på VW og Audi innenfor disse gruppene, og samtidig redusert premieringer fra top 5 til top 3.

 

Ingen tvil om at premiering er motiverende for mange (om ikke alle). Kanskje vil dette være et av flere tiltak for å få større deltakelse.

 

Jury/bedømming:

Leser innlegg om diskusjon rundt juryens valg av beste felg. Skal ikke legge meg inn i den diskusjonen, men vi må på generelt grunnlag passe på slik at det ikke blir det dyreste som gjelder. Det er fort starten på at man på nytt får en klubb hvor det er verdien og kronasjen som råder.

 

Bytte av jury er også viktig, da personlighet og preferanse til de som dømmer uansett vil være utslagsgivende og variere fra treff til treff. Da blir det litt variasjon blant de som "vinner" også". Thats the game!

 

Flott at man får info på hva det dømmes etter på forhånd, gjerne enda tidligere neste gang.

 

Virket for at det denne gangen ble brukt veldig mye tid i starten på bedømmingen som ikke nødvendigvis var produktiv, og det medførte hastverk på slutten og en time+ forsinkelse.

 

Bedre struktur og timing så unngår man forsinkelser som medfører at enkelte ikke kan være til slutten.

 

Enig i at oppstilling av vinnere på banen med en «æresrunde» hadde vært positivt - noe for treffpunkt også det. Kanskje kunne bilene fått spalteplass med nærmere beskrivelser fra eierne også der?

 

Utstillingsdag og plassering:

Tror nok garantert sikkert at lørdag for mange er en bedre dag mtp å få flere deltakere på utstilling.

 

Sist jeg hadde med bil var vi plassert i området rundt «gammel kafeen», grøntområdet og bortover mellom vaskeanlegg og tribunen.

Nå er vi stuet bort i en sving – bakerst og innerst på anlegget. På et vis to leire med utstillere og baneracere.

 

Jeg mener tidligere oppsett var bedre.

Baneracerne vil uansett med løsningen her kunne ha sin plass ved depot som en naturlig forlengelse av utstillerne.

Her levner det liten tvil om at synlighet fra innkjøringen gir bedre grunnlag for at man får besøk, samt fordelen med at vi da får alle biler samlet og et inntrykk av hvor mange biler det faktisk er.

 

Keep up the good work[emoji106]

Mvh Roger [emoji846]

 

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva man skulle kalt den er jeg usikker på.

 

Young timer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å få lakt ut hvor mange poeng dei som fikk premie i alle klasser og få tilsendt poengsum på bil som ikke fikk premie?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bør det tilbake til 30 år og eldre (oldtimer) og eventuelt en egen klasse for biler mellom 15-30 år (youngtimer)

Akkurat hva jeg skulle til å foreslå. En Golf mk4 eller Passat 3B er på ingen måte en classic.

 

Har nok klaget/vært misfornøyd med premiering tidligere, men dette er aldri fordi jeg har ment at jeg selv burde vunnet istedenfor (for å ha det på det rene). Har også bedømt på et par treff, deriblant hovedtreff på Våler, og begge treffene med samme skjema. Skal man følge skjemaet slavisk, kan man ende opp med at en ny bil, med 40mm senk og originale 19-20" vinner og nettopp i sånne tilfeller bør man bruke skjønn, mener jeg. En ellers gjennomført bil som kanskje hadde en liten subbeskade i skjermen, en kaliper som ikke var like pen som de andre etc, etc (eller andre "fillefeil" - folk skjønner hvis de vil), kan miste mer poeng enn den nyere bilen tjener - selv om den er kjedelig i forhold. Og jeg har jo også et eksempel på nettopp dette med skjønn; når min gamle 16v fikk premie enda den manglet senterdeksler på felgene.

 

Synes ikke de nevnte felgene på noen måte var de verste som kunne ha vunnet, men min oppriktige mening er at nye felger generelt, være seg 3-delte Rotiform eller OZ monoblock, burde stille svakere enn felger som folk har lagt tid, svette og sjel i - f.eks litt eldre, sjeldne felger som har blitt pusset opp/blitt pertentlig vedlikeholdt over mange år. Igjen, ikke fordi jeg mener at mine felger noen gang burde vinne/ha vunnet. Har aldri dratt på treff for å jakte pokaler, snarere for å treffe andre likesinnede, se på andre biler og banekjøring - vinner man noe, er det kun en gledelig bonus.

 

Utenom dette, så det ut til å ha vært et bra treff, med mange som virkelig har stått på for å få en høy standard på treffet! Synd jeg ikke fikk tatt turen, men sånn er det når familieting kræsjer med moroa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke de nevnte felgene på noen måte var de verste som kunne ha vunnet, men min oppriktige mening er at nye felger generelt, være seg 3-delte Rotiform eller OZ monoblock, burde stille svakere enn felger som folk har lagt tid, svette og sjel i - f.eks litt eldre, sjeldne felger som har blitt pusset opp/blitt pertentlig vedlikeholdt over mange år. Igjen, ikke fordi jeg mener at mine felger noen gang burde vinne/ha vunnet. Har aldri dratt på treff for å jakte pokaler, snarere for å treffe andre likesinnede, se på andre biler og banekjøring - vinner man noe, er det kun en gledelig bonus.

 

Men hva gjør man om det feks er 5 biler som har skjeldne BBS RS, med varierende grad av jobb som ligger bak?

 

På dette treffet så jeg ihvertfall 5 biler. Noen var mer opptatt av dette en andre etter hva jeg kunne lese meg til på utstillerlapp.

 

Det er såpass høyt nivå i klubben vår at "vanlige" felger var det ferre av en de uvanlige.

 

Å gjøre det "riktige" når man dømmer beste felg er nok hakket vanskeligere en andre klasser. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser problemstillingen, og da blir det jo individuell smak som avgjør, noe som da vil være (til dels) forskjellig hvis man bytter på med dommere. Men BBS RS er ikke akkurat sjeldent, sånn for å ha nevnt det - selv om det bare var et eksempel:)

 

Og som du selv sier, nivået er såpass høyt at det fort kan bli flere problemer enn løsninger. Uenigheter om dømming vil det alltid være, så da er det viktig at folk i det minste retter konstruktiv kritikk fremfor noe som kan virke som et angrep mot den som vinner eller de som dømmer - som jeg selv også har prøvd mitt beste på å gjøre i dette tilfellet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ustilligsgruppa takker for alle gode, klare og konstruktive tilbakemeldinger så langt. Det flott å se at klubbens nedlemmer er engasjerte. Vi tar med oss forslagene og ideene i vårt arbeide inn mot vårt jubileumstreff (den 11.8.2018 innedørs på Hellerudsletta) hovedtreffer på Rudskogen i slutten av september. Igjen takk for innspill så langt. Konstruktive tilbakemeldinger og innspill er viktig, samt grunnlaget for å bli enda bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inndeling i Youngtimer og Oldtimer i classic er forøvrig ingen dum ide og etablerte begrep i utlandet. Da fex at Oldtimer kan være veteranbiler som er 30 år og mer, og youngtimer fra 20-30 år. (1998 og eldre per 2018), som også google foreslår. (A common term used in Germanic car culture, a Youngtimer is a well kept car that is of the age between 20-30 years old)

 

Tendensen i klubben er at det blir færre nye biler, og flere av de gamle fra 80 og 90-tallet slik jeg observerte det i helgen iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utstillergruppa takker for alle tilbakemeldinger og engasjement. Det er bra å se at det er mange med gode argumenter. Dette setter vi pris på. Vi Tar som sagt av Hans peter med oss disse sakene inn i arbeidet videre. Er det noen som har lyst å dømme på treff setter vi pris på dette også. Vi trenger flere til å hjelpe oss i dette arbeidet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi

 

 

1. Plass Erik Gjør, RS4 B5

IMG_1251.jpg

 

2. Plass Alexander Stamsaas, RS6 C5

IMG_1249.jpg

 

 

3. Plass Sebastian Nakken, A4 B5

IMG_1245.jpg

 

 

4. Plass Stian Jørgensen, RS4 B5

IMG_1277.jpg

 

 

5. Plass Even Allmening, A6 C7 Allroad

IMG_1269.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW

 

1. Plass Ørjan H. Kjøllmoen Golf 4 vr6

IMG_1289.jpg

 

 

2. Plass Håkon Sætreng Selbo, Golf 6 GTD

IMG_1294.jpg

 

 

3. Plass Magnus Linstad, Jetta mk6

IMG_1284.jpg

 

 

4. Plass Caroline Lier Olsen, Golf 5

IMG_1298.jpg

 

 

5. Plass Maj Helene Emilsen, New Beetle

IMG_1291.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Classic

 

 

1. Plass Jarle Martinsen, Boble 1973

IMG_1347.jpg

 

 

2. Plass Daniel Sommer, Boble 1973

IMG_1335.jpg

 

 

 

3. Plass Christoffer Johnsen, Coupe Quattro

 

ENI61v.jpg

 

4. Plass Marius Ward, Golf 1 cab

IMG_1333.jpg

 

 

5. Plass Roger Liabø, Audi Ur-Quattro

 

IMG_1327.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.