DSG-olje, hvilken og hvor kjøpe?

Anbefalte innlegg

Som topic sier. Skal bytte DSG-olje men sliter med å finne hvor på nettet/butikken det kan kjøpes?

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde fått noen til å flushe kassa hvis det først skal gjøres. Rabbenkroken Bil har gode priser på dette her i området :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol Transmax Dual.

 

Mener jeg har lest at DSG ikke er vits å flushe. Du får ikke samme effekten som du ville gjort på en tradisjonell automatgirkasse. (Prøvde å finne link for å underbygge argumentet mitt, men jeg fant ingenting. Ikke ta det for god fisk).

Jeg har ikke noe imot å få ut skitten olje, så det jeg gjorde var å bytte olja to ganger litt kort etter hverandre. Men jeg vil ikke kalle det en flush, da det gjøres med eget apparat som pumper olje gjennom systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. Flush har jeg vært i kontakt med VW Strømstad som fortalte at det ikke er anbefalt å flushe Dsg-girkasse da det ikke var anbefalt fra VW.

Etter hva jeg skjønte så er DSG mer ømfintlig enn tidligere kasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. Flush har jeg vært i kontakt med VW Strømstad som fortalte at det ikke er anbefalt å flushe Dsg-girkasse da det ikke var anbefalt fra VW.

Etter hva jeg skjønte så er DSG mer ømfintlig enn tidligere kasser.

 

VW kjøper deler og skal kun stå for garanti på disse i den tiden bilen har garanti. Hva anbefaler girkasseprodusenten selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis bilen er bortimot ny (ikke nådd første skifteintervall på girolje) kan man fint flushe, og fortsette med det på hvert intervall, men å flushe en kasse som allerede har gått 120/180/240 etc. gjør heller skade enn glede.

Anbefaler å følge vanlig intervall, normalt oljeskift på 60' intervaller.

 

Har hatt noen BMW'er innom jobb til flushing, hvor jeg husker en spesielt godt, eier skulle absolutt flushe kassa når bilen hadde gått 200' +, på tross av anbefaling om å ikke gjøre det.

Etter kort tid kommer eier tilbake og girkasse har begynt å tulle.

Tappet da olja på vanlig måte og den ser ut som gjørme. Det som har skjedd da er at ny og fersk olje har løst opp all avleiring som tidligere har vært i oljekanaler etc. og begynt å fylle ventiler med tykk flytende gugge isteden.

I dette tilfelle ble kassa bra igjen med en ny flushing, men har hatt noen biler inne og hørt om enda fler som aldri har blitt bra igjen etter at den begynte å tulle kort tid etter flushing.

Gjelder spesielt BMW med såkalt lift-time oil som aldri har hatt et oljeskift.

 

Vet Volvo sier at de nye kassene ikke skal flushes, på samme grunnlag som nevnt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En DSG-kasse er jo bygd opp helt annerledes enn en en (tradisjonell) converter-kasse eller en multitronic/CVT-kasse, og dermed er jo vedlkeholdet også ulikt. DSG-kassen består av to "tradisjonelle" gearkasser med 1-3-5 osv gear i den ene halvparten og 2-4-6 osv i den andre, og med to clutcher, en for hver halvdel. På de minste 7-trinns kassene er det tørre clutcher, og da er det bare "tannhjulene" som går i olje som i en manuell kasse, og dermed like lite/mye behov for å bytte olje (eller rense) som i en manuell kasse. På de større DSG'ene (med både 6/7/.. egear) er det våte clutcher, dvs at de går i samme oljebad som tannhjulene, og dermed blir det behov for oljeskift på disse.

 

Men jeg har ikke hørt om flushing av DSG (hvis man med flushing mener at man tømmer kassa, så gjennomspyler , tømmer ut, og fyller på ny olje)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved flushing kobles det på en maskin i oljekretsen, på DSG så brukes det en adapter på filteret.

Denne maskinen tar til seg gammel olje og erstatter den med ny olje.

 

Den mekaniske delen av en DSG kasse er forskjellig fra en converter ja, men Mechatronic’en består av bl.a ventiler, disse er like lite glad i forurenset olje som alle andre girkasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, men hvorfor finnes det en måte å gjøre det på om det ikke er anbefalt?

 

Og: Kan man flushe en DSG hvis man har fjernet eller skal bytte ut mechatronic'en? Da kunne det kanskje ha noe for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melkeku?

Nei, sier ikke at det konsekvent ikke er anbefalt men min er erfaring er at det blir mer tull, ihvertfall på biler som er gått langt uten et eneste oljeskift for så å gjøre en flushing.

 

Nei, motor må gå (bruker girkassens egen oljepumpe) under en flushing, og da kan ikke Mechatronic'en være demontert.

Fortsatt så vil man få samme setting som BMW nevnt i innlegg over, ny olje "vasker" vekk gammel avleiring over tid og ny olje blir fort forurenset.

 

Det er selvfølgelig positivt å få skiftet ut all olja, men som jeg skrev innledningsvis - jeg hadde ikke gjort det hvis bil har gått langt.

 

Tilbake til Topic; Du får et oljekit fra Vaico med 6 liter olje, filter og pakning til DSG hos BilXtra. Tror prisen er 2'250 +/- ut til kunde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.