Anbefalte innlegg

Var inne og kikket på blokk 91-92-93 i vagcom og fant noe som jeg mener ser veldig rart ut.

Ser at det står -13 og -5 på phase position bank 1 og 2 i gruppe 93. Nå har ikke jeg lest meg opp på dette, men skal ikke disse ligge på 0?

 

Om de skal ligge på 0 så er jo disse rimelig langt utenfor spec. Hva kan grunnen være og hva kan jeg sjekke?

-13 er vel såpass mye at det kan vel nesten tilsvare en tann feil?

 

Noen som har peiling på dette som kan komme med kommentar på det?

På forhånd takk :)

 

 

 

Address 01: Engine (8D0 907 551 C)

 

17:18:52 Group 093: Continuous Camshaft Adjustment (Phase Position - Bank 1 && 2)

920 /min Engine Speed (G28)

30.8 % Engine Load

-13.0°KW Phase Position Bank 1

-5.0°KW Phase Position Bank 2

 

17:18:52 Group 091: Continuous Camshaft Adjustment (Intake - Bank 1)

960 /min Engine Speed (G28)

30.1 % Engine Load

Cam Ctrl. OFF Adjustment Status

0.0°KW Adjustment Bank 1

 

17:18:52 Group 092: Continuous Camshaft Adjustment (Intake - Bank 2)

960 /min Engine Speed (G28)

30.1 % Engine Load

Cam Ctrl. OFF Adjustment Status

-1.0°KW Adjustment Bank 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere ting som kan gjøre at du er utenfor spek. ligger du utenfor 6 pluss og minus så er du langt ute. skal du tune bilen vil dem ikke mappe den engang om den er over 6 opp eller ned. noe som kan ha med dette og gjøre er strekt kjede eller defekt kjedestrammer for eksempel. Har du pirat kjedestrammer så bytt den med en gang for da er mest sansynlig feilen der. Er kun oem kjedestrammer som gjelder på 2,7tt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og selvfølgerlig om reima ikke sitter riktig da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig å sjekke om kjedet er strekt eller om strammeren er dårlig?

Regner med at om strammeren er orginal så skal det stå et delenummer på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi ringene er på mange av kopiene også så det kan du ikke se på. hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg jobben med og demontere det og se da. kjede koster ikke mange kronene men strammera er dyre. Oem strammera tåler mye og går sjeldent i stykker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg begynt på jobben. Kommet til det punktet jeg skal sette på kam og veiv lock, men her stemmer det ikke helt. Om jeg setter på kam lock så stemmer ikke merket på veiv hjul. Og om jeg setter motoren på merket på veiv hjul så står kamlock slik som på bildet. 

Hva blir rette fremgangsmåten da? Sette motoren på veivmerket og låse veiva for så å plukke alt fra hverandre og time den etter kam merkene i toppen ved montering igjen? Eller hva? 

 

 

DSC_0876.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok derfor du har så himla feil tenning:-) Eneste riktige er og sette i låsesplinten på veiva og løsne reimhjulene(trenger avdrager) og sette kam merkene riktig for så og stramme etter det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da mener du selvfølgelig kam merkene under toppdeksel? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Og da mener du selvfølgelig kam merkene under toppdeksel? 

Jepp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her hadde jeg satt motoren slik at kamlock baren sitter riktigt på begge kamdreva, tersa kamdreva akkuratt slik at de er løse på kamakslingene. Deretter hadde jeg rotert veiva de få gradene som skal til for å få i låsebolten. Skrudd fast kamdreva igjen med rett moment (50nm?). Alt dette med reim og reimstrammeren på. Rotert veiva to fulle omdreininger og skjekka at låsebolten og kamlock baren treffer rett. :)

 

 

Edit: Er reima gammel? Kan ďen ha strekt seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du skal være innenfor +/- 6°kw som er maksgrensen så ja men det er ikke bra nok mener jeg. skal du ha det 100% så må toppdekslene av. jeg hadde uansett tatt av topdekslene for og sjekket/byttet kjedene og glidere på kjedestramerne når bilen er såpas gammel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av topp dekslene i kveld og så på merkene. Ser veldig ut som om innsugs kammen på passasjer side står en tann feil. De andre 3 sto ganske fint på merkene. 

Tenkte å ta ut kammene for å få det rett. Skrudde på "tersen" til kjedestrammeren og skrudde til kjedet ble slakt. Når jeg fjernet alle lagerbukkene så var derimot kjedet veldig stramt igjen. Var såpass stramt at det virket som om kammene sto i spenn så fikk de ikke ut. 

Noe jeg har gjort feil tro? 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare og sette på verktøyet som klemmer sammen kjedestrammeren og løsne alle lagerbukkene og løfte kammene rett opp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var akkurat det jeg gjorde, men kammene satt bjønnfast. Turte ikke å brekke for mye på de heller. Mener bestemt at jeg løsnet alt som skulle løses... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hender dem sitter fast og må "knekkes"løs:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kanskje prøve å være litt mer hardhendt da 😊 men synes det er rart at kjedet plutselig ble stramt igjen... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.