P2563 - CFFB 2.0 TDI VNT justering

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg forstå ett problem med min motor? :)

 

For en tid tilbake så feilet vakuum klokka på turboen, jeg bestille en ny enn og har montert denne.

Før vakuum klokka feilet "helt" har jeg slitt med ett problem som jeg tror kan være relatert.

Bilen gikk tilsynelatende som den skulle, men innimellom kunne jeg oppleve at motoren mistet all motorkraft og jeg måtte "ruse" den for å få den til å gå normalt igjen. På vinteren når det var ekstra kaldt kunne jeg slite med å få den til å gå, den kunne starte litt også døde den helt ut. Ironisk nok fikk jeg den til å få "normalt" så lenge jeg forsøkte starte den lenge nok, og temperaturen på motoren begynte å stige. Da hadde den ikke krefter i det hele tatt, men når motoren igjen ble helt varm kunne jeg kjøre som normalt..

 

Tidligere i sommer så feilet vakuum klokka helt og jeg bestilte og monterte den nye.

Jeg har ikke software til å lese av motorkurver så jeg litt lost når det gjelder justering av den nye vakuumklokka.

Det eneste jeg har forsøkt å gjøre er å justere inn den nye klokka likt med den gamle.

 

Tips?

 

Legger ut en ny tråd på "andre" utfordringer med motoren da denne tråden handler om VNT justering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er viktig at staget til VNT er justert riktig. Finnes fremgangsmåte for dette ved å måle direkte på kontaktstykke.

Har ikke skrivet med verdiene foran meg så kan ikke hjelpe stort med det nå.

Det du kan gjøre er å sjekke at potensiometeret fungerer (på vacuumklokka), du skal ha; jord, signal og 5v.

Jeg husker ikke pinne konfigurasjon, men det går fint.

Ta av kontaktstykket, sett på tenning, mål mellom jord og pinnene, den ene skal 5v.

Bytt om å sett + proben fra multimeteret på + polen på batteri og bruk - proben til å finne ut hvilken pinne som har jord.

Den siste pinnen skal ha signal, sett på kontakten og slå av tenning.

Finn ut en måte å mål på den siste pinnen, den skal ikke ligge på 0v og heller ikke 5v.

Slå på tenning, husker ikke verdien helt, men tror det var rundt 3,7v (ikke tenk så mye på denne, får du utslag fungerer potensiometeret)

Du kan samtidig bevege litt på staget for å kontrollere at signalet varierer.

 

Hvis signalet varierer så vet du at potensiometeret er iorden, da er det kun justering som trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er viktig at staget til VNT er justert riktig. Finnes fremgangsmåte for dette ved å måle direkte på kontaktstykke.

Har ikke skrivet med verdiene foran meg så kan ikke hjelpe stort med det nå.

Det du kan gjøre er å sjekke at potensiometeret fungerer (på vacuumklokka), du skal ha; jord, signal og 5v.

Jeg husker ikke pinne konfigurasjon, men det går fint.

Ta av kontaktstykket, sett på tenning, mål mellom jord og pinnene, den ene skal 5v.

Bytt om å sett + proben fra multimeteret på + polen på batteri og bruk - proben til å finne ut hvilken pinne som har jord.

Den siste pinnen skal ha signal, sett på kontakten og slå av tenning.

Finn ut en måte å mål på den siste pinnen, den skal ikke ligge på 0v og heller ikke 5v.

Slå på tenning, husker ikke verdien helt, men tror det var rundt 3,7v (ikke tenk så mye på denne, får du utslag fungerer potensiometeret)

Du kan samtidig bevege litt på staget for å kontrollere at signalet varierer.

 

Hvis signalet varierer så vet du at potensiometeret er iorden, da er det kun justering som trengs.

 

Hei Jesper, sorry sent svar på denne. Jeg mistenkte aldri den nye vakumklokka ifra å ikke fungere, det var mer relatert til selve justeringen av denne.
Jeg har siden sist fått utført EGR delete og stage 1 Tuning av motoren. Jeg kan si at bilen fikk litt nytt liv :)

Men jeg sliter fortsatt med for meg noen snodige problemer med motoren. Bare for å presiserer, disse utfordringene var der før jeg tunet og sletter EGR ifra motoren software. De startet i fjor sommer og vedvarer fortsatt.
1. Når motoren er kaldt er det "kraftig" ventil tikking i motoren som blir borte når motoren blir varm

2. I dag tidlige så mistet motoren mer eller mindre alle krefter igjen, og det ryker godt ifra eksosen, noe som tyder på at driftstoff ikke forbrennes som den skal.

3. Opplever også ifra tid til annen at motoren mister krefter når den blir kjørt på lavt turtall, eks 6te gir i 80sone når motoren ligger på lave turtall. 

 

Utover å få optimalisert software har jeg en periode på bakgrunn av tips her i forumet koblet av MAF sensoren, dette hjalp ikke på noen av symptomene.

 

Er det noen kloke hoder her som har en ide om hva dette kan være?

Er det en temp sensor ett eller annet sted som gir ifra seg helt ville verdier.

Lavt oljetrykk, selv om motoren ikke gir noen indikasjon på dette?

Turboen som ikke spinner som den skal?

 

Alle tips tas mot med takk!! :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.