VW Touareg 3.2 V6 2004 girkassetrøbbel P0840 - Hodebry!!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 2004 VW Touareg med sekstrinns girkasse og tiptronic. Har en mystisk feil som oppstår uregelmessig etter ca 5-15 minutters kjøring. Veldig varierende når det oppstår og det oppstår ikke ved hver kjøretur. Det som skjer er at bilen under kjøring låser seg i ett gir. Som oftest i 5. eller 6. Bilen holder da dette giret helt fram til tenning slås av/på og alt fungerer som normalt igjen. Det er også verdt å nevne at tiptronic og kick-down ikke fungerer mens feilen gjør seg gjeldende, men fungerer helt fint ellers. De første gangene feilen kom til syne gikk girkassen i "limp-mode", men dette har ikke skjedd de siste gangene.

 

Det er ingen antydninger til harde girskift hverken før eller etter feilen oppstår og forøvrig ingen andre tegn til feil.

 

Ved bruk av feilkodeleser kommer feilkode "P0840 - transmission fluid pressure sensor" opp, og ved sletting kommer den tilbake hver gang feilen oppstår. Feilen lagres i minnet på tross av at bilen etter start/stopp fungerer som normalt.

 

Girkassen er flushet og det er skiftet olje. Det ble også nylig skiftet nevnte sensor (trans. fluid pressure sensor) uten at dette utgjorde noen forskjell. Ledninger/koblinger er gått over og gasspedal er resatt flere ganger.

 

Har søkt rundt på diverse forum på nett, men klarer ikke å finne noen eksakt tilsvarende tilfeller og/eller løsninger.

 

Er det noen som har noen ide om hva dette kan være eller har vært borti liknende tilfeller tidligere? Fryktelig irriterende når alt synes å fungere som normalt etter en enkel start/stopp.

 

Håper på hjelp og positiv tilbakemelding. Åpen for alle mulige løsninger :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke så kjent med disse gamle ZF kassene, men jeg funderer på om ikke dette er en av de som har vært utsatt for oljepumpe havari.

Er det blitt kontrollert at det faktisk er riktig trykk på kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Så vidt meg bekjent er ikke trykket kontrollert. Hvordan kan dette gjøres? Det merkelige er at girkassen tidvis fungerer helt optimalt, også over flere mils kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopiert fra http://www.rats.no/Automatgear-Tjenester/Gearkasser/VAG.aspx

 

"ZF 6HP19A

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003...…..Et meget fint gir som girer kjapt og er moderne i lock-up bruk, men har hatt en del slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bussinger/opplagringer internt i giret, og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram………………."

 

Mye som ligner?

 

Så kanskje ta en tlf til Rats? 69 82 82 40 eller på e-post kundeservice@rats.no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror Terje har et poeng. Kan trykt anbefale RATS, de gutta vet hva de driver på med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, igjen

Til info er forøvrig begge oljetrykksensorene skiftet. Dette er ikke en ZF-girkasse så vidt meg bekjent (ZF sitter i alt annet enn Touareg, Q7 og Cayenne). Burde det ikke vært noen tegn til harde girskift hvis ventilhus i girboksen er defekt? Som kjent er det ingen tegn til dårlig giring, sluring etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.

Er Aisin-Warner kasse i disse.

 

AW TR60SN

TR60SN er i samme familie som TF60SN og TF80SC. Dette er den langsgående utgaven til AWD som sitter i blant annet VW Touareg, Audi Q7 og Porsche Cayenne. Et robust gir, men også her er det problemer med slitasje i ventilhus. I 90% av tilfellene lar dette seg reparere ved reparasjon av ventilhuset. Merkes ofte ved at 5. til 4. nedgiring gir slag/binder seg.

 

Kopiert fra Rats.

 

Edit; Ikke noe svar på problemet ditt, men greit å få riktig type girkasse inn i tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Tror Pål Finneids konklusjon på motortype er riktig. Ser det er flere som kopierer fra Rats. Problemet her er jo at det ikke kjennes antydninger til sluring, harde gir eller noen som helst feil på girkassen. Det er kun feilkoden som kommer opp, og at giret da "låser" seg i f.eks 5.gir og ikke girer opp/ned, samt at tiptronic/manuell giring og kick-down ikke fungerer. Etter start/stopp fungerer bilen som normalt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke viktig, men er det feil i Wiki som jeg lenket til, eller byttet de fra AH til ZF på 7L?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hvilken kasse det er snakk om, så kan jeg garantere at RATS enten har vært borte i problemet, eller så kan de finne ut av det.

Det er verdt en telefon til de.

 

Uansett, når jeg søker på feilkoden, så dukker det opp "ventilhus" urovekkende ofte.

Skal ikke se bort ifra at du ender der etterhvert.

Igjen, jeg har ikke vært borte i disse kassene, om det være seg Aisin-Warner eller ZF, så jeg har ingen konkrete forslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ventilhuset er det jo egentlig meget positivt, for det kan skues ut av kassen bare ved å ta av bunnpanna på kassen, jeg byttet ventilhus på min bil selv for 14 dager siden, en super enkel jobb.

Just saying... Kunne vørti værre faktisk. Tenk om du måtte ut med hele motor og girkasse for så å sende inn girkasse , DET er dyrt !

Se om du finner er jo komplett ventilhus med ventiler på eBay feks. Og bytt det selv.

Men husk å nullstille kassa etterpå eller så vil de nye ventilene fungere på de gamle innstillingene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.