Dekkstøy Volvo V60 2012, ekstremt kresen på dekk?

Anbefalte innlegg

Har byttet dekk på Volvo'n til et vennepar. De utslitte dekka var Pirelli Cinturato P7 205/50-17. Vet ikke om dette var vanlige type eller ecoimpact. Bestillte et sett Cinturato P7 i 225/45-17 og la på disse (gikk opp til 225/45 fordi dette er en billigere dimensjon). Resultatet var mye dekkstøy. Syntes dette var litt merkelig, for Cinturato P7 er ikke noen støyende dekk etter det jeg har erfart. Nok om det, for å utelukke noe feil med dekka så byttet vi om dekka med de jeg hadde på Passaten min, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45-17. Dette skal jo være noe av det bedre og er oppgitt til 68db. På Passaten funker disse helt kanon og veldig lite støy. Disse dekka på Volvo'n gir fremdeles mye dekkstøy!!? Pirelli dekka satte jeg på Passaten, null støy.

 

Nå skjønner hverken jeg eller eier av bilen spesielt mye, men konkluderer med at bilen ikke liker 225/45 dekk, så det blir kjøpt et sett Cinturato P7 205/50-17 ecoimpact. Nå er vi jo tilbake til det som stod på bilen i utgangspunktet foruten vi ikke vet om de utslitte var ecoimpact eller ikke. Så, med nye, ferske (datomerket 2018, dvs at dekka er 7 uker gamle...... ) dekk tenker vi at nå er det stille, men der tok vi feil. Det viser seg at de nye dekka støyer de også, og i flg bileier så støyet ikke de gamle, var derfor han ville ha Cinturato P7 for disse var stille og gode..... Så nå skjønner vi ingenting.

 

I tillegg så er det jo dette med at nye dekk støyer mindre enn utslitte!? Så burde jo vært motsatt at de utslitte støyet og nye var rolige...

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Er Volvo V60 virkelig så ekstremt kresen på dekk?

 

Kort oppsummert så har vi gått fra Cinturato P7 205/50-17 (støysvake, men utslitte) til 7 uker gamle Cinturato P7 ecoimpact 205/50-17 (mye støy)

 

Legger til at det er mindre støy nå med 205/50 enn med 225/45.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet dekk på Volvo'n til et vennepar. De utslitte dekka var Pirelli Cinturato P7 205/50-17. Vet ikke om dette var vanlige type eller ecoimpact. Bestillte et sett Cinturato P7 i 225/45-17 og la på disse (gikk opp tid 225/45 fordi dette er en billigere dimensjon). Resultatet var mye dekkstøy. Syntes dette var litt merkelig, for Cinturato P7 er ikke noen støyende dekk etter det jeg har erfart. Nok om det, for å utelukke noe feil med dekka så byttet vi om dekka med de jeg hadde på Passaten min, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 225/45-17. Dette skal jo være noe av det bedre og er oppgitt til 68db. På Passaten funker disse helt kanon og veldig lite støy. Disse dekka på Volvo'n gir fremdeles mye dekkstøy!!? Pirelli dekka satte jeg på Passaten, null støy.

 

Nå skjønner hverken jeg eller eier av bilen spesielt mye, men konkluderer med at bilen ikke liker 225/45 dekk, så det blir kjøpt et sett Cinturato P7 205/50-17 ecoimpact. Nå er vi jo tilbake til det som stod på bilen i utgangspunktet foruten vi ikke vet om de utslitte var ecoimpact eller ikke. Så, med nye, ferske (datomerket 2018, dvs at dekka er 7 uker gamle...... ) dekk tenker vi at nå er det stille, men der tok vi feil. Det viser seg at de nye dekka støyer de også, og i flg bileier så støyet ikke de gamle, var derfor han ville ha Cinturato P7 for disse var stille og gode..... Så nå skjønner vi ingenting.

 

I tillegg så er det jo dette med at nye dekk støyer mindre enn utslitte!?

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Er Volvo V60 virkelig så ekstremt kresen på dekk?

 

Kort oppsummert så har vi gått fra Cinturato P7 205/50-17 (støysvake, men utslitte) til 7 uker gamle Cinturato P7 ecoimpact 205/50-17 (mye støy)

 

Legger til at det er mindre støy nå med 205/50 enn med 225/45.

 

Nyere Volvo er meget kresne på dekk, både mtp støy og vibrasjoner.

 

Er det samme Load og Speed Index på dekkene du har prøvd?

 

En ting: har ikke disse 215/50R17 originalt? Hvorfor er det byttet til 205/50? Pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/45 91w og 205/50-17 93v, begge ecoimpact. Goodyear dekka vi prøvde er 91y

 

Grunnen til 205/50 er litt komplisert, men var vel mistanke om defekt hjullager, byttet dette, fremdeles støy. I flg eier minnet støyen om hjullager. Ble da tatt hjul fra en annen Volvo som bilselger/forhandler hadde, nettopp fordi Volvo kunne være litt kresen. Dette settet med hjul var da de dekka vi byttet ut nå. Derfor ble det 205/50 dekk, for det var det forhandler trikset til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over at noen biler er litt kresen på dekk, men dette virker til å være rimelig ekstremt da. Eneste logiske forklaringen jeg har på dette er at de utslitte dekka ikke var ecoimpact-dekk, noe de nye er. Og at dette resulterer i støy blir ekstremt i mitt hode ihvertfall. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/45 91w og 205/50-17 93v, begge ecoimpact.

 

Grunnen til 205/50 er litt komplisert, men var vel mistanke om defekt hjullager, byttet dette, fremdeles støy. I flg eier minnet støyen om hjullager. Ble da tatt hjul fra en annen Volvo som bilselger/forhandler hadde, nettopp fordi Volvo kunne være litt kresen. Dette settet med hjul var da de dekka vi byttet ut nå. Derfor ble det 205/50 dekk, for det var det forhandler trikset til.

 

Aha.. Da har han sikkert fått hjul fra en S40/V50, som ble levert med noen egne dekk den gangen. Erstatningsdekket er laget for «alle» biler, og ikke helt likt det som kom på de bilene fra fabrikk. Det kan være noe av forklaringen.

 

Har hatt gode erfaringer med 215/50R17 i Cinturato P7 på V60, da på org V60-felger. Vet ikke hva forskjell er i felgbredde og innpress mellom disse to bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da vil det si at en må ha originaldekk for å unngå dekkstøy. Ser at dekkonline har 215/50-17 Cinturato P7 som er merket V60/S60. Får høre med eier om vi skal bestille opp et sett til da. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da vil det si at en må ha originaldekk for å unngå dekkstøy. Ser at dekkonline har 215/50-17 Cinturato P7 som er merket V60/S60. Får høre med eier om vi skal bestille opp et sett til da. : rolleyes

 

Det kan være ja, men jeg skal ikke påstå 100% at det løser akkurat denne saken [emoji4]

 

Dette med OE-dekk blir stadig mer vanlig, bilprodusentene jobber tett sammen med dekkprodusentene for å optimalisere bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, her er det ingenting som er sikkert lengre, det er sikkert! :P

 

Bileier skulle snakke med mekanikeren hos Volvo-forhandleren å høre hva f**n som er greia her. Så får vi ta det derfra. Som allerede skrevet, nå har vi prøvd 3 sett med premium-dekk og samme resultat hver gang. Hadde det nå enda vært forskjellige dekk-merker eller premium vs billigdekk så hadde jeg skjønt greia, men når det er Cinturato P7 vs Cinturato P7 liksom...... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.