Bytte injektor 2008 Audi A4 2.0 TDi 125kW BRD

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen til min bedre halvdel stoppa plutselig og ville ikke starte igjen. Leste av feilkoder og fant ut att dette hadde med injektorer å gjøre. Fikk bilen hjem (slepte) og tok av topplokket, kobla fra fremste injektor og prøvde å starte. Den startet umiddelbart.

Målte ca 1000kohm mellom ene pinnen og gods og tett på 1kohm på den andre pinnen til gods. På de andre injektorene var det uendelig motstand til gods.

 

Konklusjonen er grei, må ha ny injektor. Hadde hørt att dette var grisedyrt so fikk tak i brukt fra en hugger, 3000kr. Ikke mottatt i skrivende stund. Har også kontakter Møller og en bytte dyse/injektor er ikke på mer 5500kr så det er overkommelig, men en må ha noen skruer og o ringer/pakningssett.

 

Har tenkt og gjøre dette selv. Er det noe spesielt jeg må passe på her?

De skruene som Møller sa jeg måtte ha, hvor sitter de? Har forstått det slik att dysene sitter rimelig hardt og en kan med fordel bruke jekk/kraftarm for å løfte de ut (fra en youtube film fra en Golf 2.0). Litt kjedelig å bruke makt om det sitter noen skruer å holder igjen.

Er det lurt å skifte O ringer?

Bør den brukte dysa rengjøres med degreaser e.l?

Hva moment skal alt settes til med når det skal monteres sammen igjen? Må handle moment nøkkel [emoji51]

 

Når det gjelder mine evner til å kunne greie dette så jobber jeg som elektriker på båt med diesel elektrisk fremdrift. Så jeg er ikke ukjent med skruing [emoji16]

Noen som har noen tips til en hobbymekaniker?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Har fått takk i strekk bolter og rep set til den nye dysa. Har googlet høyt og lavt men finner ikke moment på disse boltene.

 

Kan det stemme att moment på vippearmer er 20Nm pluss 90 grader i ett gitt mønster?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrue til dyse:

3 Nm + 90° (1/4 turn), + 180° (1/2 turn) further

skrue til vippearmer:

 

 

1. Tighten bolts -2- and -4- alternately in several stages until rocker arm shaft lies on bearing frame.

 

2. Tighten bolts -1-, -3- and -5- to 20 Nm + 90° (1/4 turn).

 

3. Tighten bolts -2- and -4- to 20 Nm + 90° (1/4 turn).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Har hatt innloggingsproblem og pga duplikatbrukerkonto og diverse så har ikke fått svart. Beklager dette.

 

Uansett så har jeg fått byttet dysa, strekkbolter og O-ringer. Fikk start på bilen og den går som ei kula :)

Det ble litt hvit eksos og stikkende lukt men det er vist normalt.

Brukte moment som ble oppgitt her bortsett fra på strekkbolter. Brukte 4NM og 1/2 tørn i steden for 3NM og 3/4 tørn.

 

Takker for god hjelp!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.