Anbefalte innlegg

Sikkert plutselig blitt gode alle motorene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare VAG som har motor med kode BAD

 

Ka-ching

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BAD høres ikke bra ut.. Men bedre enn hva Ford har kalt denne motoren :D

 

Ford-Kuga-Engine-Ufda-Turbo-Diesel-Complete-Only-_1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naboen som har hatt 3 forkjellige biler inne for bytte av EGR fikk full stopp i tyskland nå med en av bilene som har fått byttet egr og software tidligere fikk nå en utgift på 25000 kr. Han er mildt sagt rasende..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg stilt spørsmål ved kjøre mønster. Er ikke bare på vag EGR ryker og blir byttet. Når min bil ble over 5år tegnet jeg motor/gir forsikring. Nettopp på grunn av at nye biler i dag har fryktelig mange ting som kan gå i stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det jo ganske tydelig at produktet er for dårlig. kjøremønster er urelevant. Folk kjører ulikt det må bilene tåle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det jo ganske tydelig at produktet er for dårlig. kjøremønster er urelevant. Folk kjører ulikt det må bilene tåle.

 

Nei kjører du mye småkjøring er ikke diesel rett motor. Fattern fikk regning på 40k på partikkelfilter og diverse på Subaruen sin. Før den hadde gått 100k og var under 5år. En 2010 modell. Mamma kjører 10km en vei på jobb. Da ble det bensin og ikke diesel på grunn av All småkjøringen. Men hvor lenge side/mange km var den først EGR ble byttet før den røyk igjen? Er jo dele garanti. Men den gjaldt vel ikke i Tyskland dessverre. Er på original EGR fortsatt 7år gammel bil med ca 90k km. Bank i bordet min holder ennå hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei kjører du mye småkjøring er ikke diesel rett motor. Fattern fikk regning på 40k på partikkelfilter og diverse på Subaruen sin. Før den hadde gått 100k og var under 5år. En 2010 modell. Mamma kjører 10km en vei på jobb. Da ble det bensin og ikke diesel på grunn av All småkjøringen. Men hvor lenge side/mange km var den først EGR ble byttet før den røyk igjen? Er jo dele garanti. Men den gjaldt vel ikke i Tyskland dessverre. Er på original EGR fortsatt 7år gammel bil med ca 90k km. Bank i bordet min holder ennå hehe

 

Skyter bare inn her, kjøpte Passaten min i 2008 / 100k km. Nå er den kjørt 199k km. Jeg har ikke hatt egr trøbbel i mitt eie.

 

Ang det tråden handler om. Tyske biler skal jo være premium greier. Dama til naboen har en 2011 mod Mercedes ett eller annet. Vanlig størrelse motor, typisk 1.8 - 2 l. Kjørt 80-90k km. Registerkjede (mrk; kjede!) havari og fullt motor-ras. Her gjorde merkeforhandler det rette da, fikset ny motor selv om det ikke var garanti lengre. De sa bare at det der skulle ikke skje! Så er ikke bare vag produkter som svikter.

 

Har en kamerat også som har noe ford greier. Kjørt langt under 100k km. Girkasse-havari og bytte hele kassa.

 

For meg virker det som at moderne biler generelt tåler mindre, at de skal bruke så lite drivstoff (vektbesparing) og så mye sikkerhetsutstyr at det går utover levetiden/kvaliteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke "bare" å rense egr? Den blir vel ikke ødelagt eller, men, tett?

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, i mange tilfeller ville en vanlig rensing fungert lenge, men ofte kommer også sotet inn på plasser det ikke skal slik at selve ventilen/spjeld går trått, selv etter rens og da ender man opp med å skifte den allikevel. På biler hvor ventil/kjøler sitter veldig kronglete til vil det bli flere tusen dyrere å gi det et forsøk på rens først, for så å måtte skifte den etterpå.

 

Ved rens bruker vi Tunap 926 og denne er det ganske stiv pris på, også tar dette da en +/- 45min ekstra tid totalt sett og da er det ikke fryktelig mange kronene igjen før man er oppe på ny EGR ventil/kjøler.

 

Feilprosenten på EGR er ikke noe større på VAG enn på andre merker.

Ford med 1.8TDDI/TDCI (i bl.a Transit Connect) byttes det EGR på nesten samtlige når bilen er gått rundt 100'000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva koster bytte av EGR på Ford kontra VAG? 10-15000 for EGR bytte på 1.6TDI er jo helt sjukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det arbeidstiden som er den store faktoren her, jeg har ikke delepris i hodet men med 945,- + mva. så er det enkelt å regne sammen timessatsen.

På 1.8TDCI motoren sitter selve EGR ventilen ekstremt lett tilgjengelig og bare ventilen er skiftet på 30 min.

Samme på endel Opel motorer, der sitter den helt i glaninga når du åpner panseret.

 

EGR kjøler/ventil på 1.6TDI og nyere 2.0TDI er det beregnet en 5-6t på en FWD bil og yttligere en time på 4M biler. (tverrstilt motor)

På (Audi) rettstilt motor er den skiftet på 1,5-2t og koster da en brøkdel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, takk; det var det jeg tenkte på. Altså om EGR må byttes like ofte man skifter bremsevæske, så er det bra når plasseringen av den er gjennomtenkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan gi min erfaring med egr, hadde en audi a6 2008 2.0tdi, kjøpt i 2011 med 118k km, ingen egr byttet.

 

Var I mitt eie I 4 år, jeg byttet egr på 220k I 2014 hvis jeg ikke husker feil.

 

Fattern eier bilen nå, jeg solgte ham bilen i 2015 når den hadde 255k km, og han har vel 265k km nå, men foreløpig ingen problemer med egr

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyter bare inn her, kjøpte Passaten min i 2008 / 100k km. Nå er den kjørt 199k km. Jeg har ikke hatt egr trøbbel i mitt eie.

 

Ang det tråden handler om. Tyske biler skal jo være premium greier. Dama til naboen har en 2011 mod Mercedes ett eller annet. Vanlig størrelse motor, typisk 1.8 - 2 l. Kjørt 80-90k km. Registerkjede (mrk; kjede!) havari og fullt motor-ras. Her gjorde merkeforhandler det rette da, fikset ny motor selv om det ikke var garanti lengre. De sa bare at det der skulle ikke skje! Så er ikke bare vag produkter som svikter.

 

Har en kamerat også som har noe ford greier. Kjørt langt under 100k km. Girkasse-havari og bytte hele kassa.

 

For meg virker det som at moderne biler generelt tåler mindre, at de skal bruke så lite drivstoff (vektbesparing) og så mye sikkerhetsutstyr at det går utover levetiden/kvaliteten.

 

Akkurat det samme inntrykket jeg sitter med. Strengere krav til avgasser, kamp om minst mulig forbruk, mest mulig dingsebomser med elektronikk. Skal like og se en hybrid bil bli restaurert om 30år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det samme inntrykket jeg sitter med. Strengere krav til avgasser, kamp om minst mulig forbruk, mest mulig dingsebomser med elektronikk. Skal like og se en hybrid bil bli restaurert om 30år

 

Det var godt å lese at jeg ikke er den eneste som tenker sånn. :o

 

Litt ot; Kan nevne at på midten av 90-tallet raste jeg rundt i en '78 Opel Ascona B 2,0s (forgasser og stifte-tenning). Kunne kjøre like billig med den som dagens biler jeg eier. Var vel å snuste på 1/2-literen på mila. Kjørte uten olje på kassa i ukes-tid også pga gåen pakning. Gikk fint det, bare være litt forsiktig. Kjørte en strekning på 40km uten clutch også (mye smale veier og svinger, langt utpå bygda). Morsomste var når jeg satte inn en 5-trinns Getrag-kasse med synkronisert revers. Køddet med en kamerat som kjørte bak meg (ikke mye fart inni bildet). Hadde vel 40-50km/t. Jeg i Ascona, han i Golf 2. Har hadde lurt fælt når han såg ryggelysa kom på, deretter forsvant bilen min i en stor sky av blårøyk. Jeg var jo kjapp å kjørte videre da, så han ikke kjørte i meg. Var inne på lukket område også, så var ikke store faren. Men veldig morro!!!

 

Var jo så-som-så med 70/80-tallt biler, men jaggu tålte de litt også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde man kjørt på diesel som faktisk var ren og brant rent, så hadde dette EGR problemet ikke være tilstede heller.. Kjøremønster har såklart endel å si også..

Disse BMW M57 motorene som havarerer, kommer også stort sett av swirl-flaps i innsuget som går i stykker, nettopp pga sot og dritt. Samme som EGR. DPF også.. Så mange sånne tullete problemer hadde vært unngått med reint drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå visste vel VW, BMW osv hvilke drivstoff og kjøremønstre de hadde å forholde seg til før de konstruerte greia..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både og, drivstoff er veldig varierende utifra hvilket land osv. Norge har jo faktisk en av de dårligre drivstoffene..

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både og, drivstoff er veldig varierende utifra hvilket land osv. Norge har jo faktisk en av de dårligre drivstoffene..

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Har du en link til hvor dette er dokumentert? EGR problemer er jo ikke noe man hører kun gjelder Norge. Uansett ikke kundens problem at produsent ikke klarer å lage løsninger som fungerer; de vet hva de har å forholde seg til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når det blir satt urealistiske krav til "miljø" og kvalitet på alle slags varer synker. Da er det ikke lett gitt... [emoji14]

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kravene er jo gjennomlobbyert fra bilindustrien og bare tøys. Det finnes ikke reelle krav til hva bilene slipper ut på veien; kun i labben.

 

Og VW valgte dessverre å ri en død hest; høytrykks EGR design og uten Adblue. Dette har de heldigvis beveget seg bort fra. Så kravene har sånn sett fått VW på bedre tanker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.